Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Sântilie, Ilie Pălie si Sfântul Foca

Posted by daurel pe 21 iulie 2019

Pentru mine sărbatoarea Sfântului Foca inseamnă vremea secerisului.
Totusi, niciodată nu eram sigur daca este inainte sau dupa Sfantul Ilie. Acum sper să le tin minte: sunt in ordinea din titlu…

„la seceris” de stefan borhidan

Sursa:http://www.onlinearts.ro/peisaj/la-seceris-de-stefan-borhidan.
*

„(…)Fraţii lui Sântilie sunt Ilie Pălie şi Pantelimon, dar mai este amintit şi Sfântul Foca. Toţi au legătură cu focul, arşiţa, zilele acestora fiind la fel de periculoase. Astfel, Ilie Pălie apare ca frate, dar şi ca vizitiu la trăsura lui Sântilie.
Acesta îşi are ziua pe 21 iulie şi se consideră că ar fi aducător de arşiţă.

Imagini pentru ilie palie si foca

Sfantul Foca apare şi el ca un personaj cât se poate de cumplit, năprasnic, care aduce mari necazuri şi incendii celor care nu-i respectă ziua, pe 22 sau 23 iulie, în funcţie de calendare, cel ortodox sau cel popular.(…)
Sursa:https://ziarullumina.ro/societate/actualitate-sociala/rudele-de-foc-ale-lui-santilie-din-luna-lui-cuptor-55427.html

*
Dupa aceasta prezentare a cadrului, incerc să redau si o mica poveste din copilarie.
Cu ocazia secerisurilor părintii căutau să ne fixeze in memorie, fratilor mei si mie, o mârsavie a comunistilor organizata in perioada de dinainte de colectivizarea agriculturii (1962):
Sătenii de atunci, de azi si dintotdeauna nu lucrau in ziua de Sfantul Foca, deci nu secerau. Fiind constienti că pot fi invinuiti de sabotaj si contrarevolutie, au cosit brazde cu o zi inainte si au lăsat pe jos, in lanuri, grâu nelegat in snopi si snopi neclăditi in cruci. În ziua de Sf. Foca țaranii au iesit in lanuri dar nu au secerat. Se asteptau să fie controlati de către autorităti, dar acest lucru nu s-a intâmplat. Totusi, peste cateva zile, pe baza unor declaratii a doi consăteni, au fost citati la tribunalul din Satu Mare, apoi la Oradea. Erau vreo zece. Doi gospodari, cei cu mai mult pămant, au fost condamnati la câtiva ani de inchisoare. Tata s-a ales cu bani cheltuiti, timp pierdut, spaime…
Nici mama, nici tata nu ne-au spus cine i-a denuntat, dar s-au bucurat cănd am reusit să părăsim comunitatea.
Acum, când multi tineri părăsesc tara, eu nu mă bucur, dar nici nu-i critic. Sunt convins că au motive intemeiate.
*
*

6 răspunsuri to “Sântilie, Ilie Pălie si Sfântul Foca”

  1. Diana said

    Aaaa… Pfuuuu! 🙂 Adica, nu prea stiu ce si cum. 🙂 Ce-am inteles – din trairile celor apropiati – este sa nu judec pe cei care aleg sa plece. 🙂
    Cat despre cine e inaintea cui… n-am idee si nu prea sunt interesata. Am un fix: Dumnezeu nu prea le-a „vorbit” oamenilor despre prea multe „sarbatorI”. 🙂 Ceva de genul: nu scrie in Biblie sa praznuiesti pe…. ? Aleluia! Nu praznuim! 🙂
    Numai de bine!

  2. Nu cred în prejudecăți de genul pedepsei divine care se abate asupra celor care lucrează în sărbători. Mai ales dacă ni s-a impus și ne-au chemat la lucru în zilele de Paște sau de Crăciun. „Dă-i Cezarului ce-i a Cezarului”
    O săptămână cu bine!

  3. Păcat să umbrești un eveniment atât de frumos, cum îl arată și pictura aleasă de tine, cu amintiri neplăcute…

  4. daurel said

    Diana,
    Si mie mi se pare că sunt cam multe sărbători; ma deranjeaza doar cele ce implica libere pentru bugetari: e o discriminare…
    Toate cele bune!

  5. daurel said

    Petru,
    Eu ma consider ponderat in comparatie cu ce constat ca se practica in satul ilfovean unde m-am stabilit de cativa ani. Sunt nevoit sa respect sarbatorile trecute cu rosu. Doi preoti (din patru) trec zilnic pe ulita unde am casa si ma intampina cu „ce faceti vecine”, deci sunt la curent cu ce se intampla in curtea mea…
    Toate cele bune!

  6. daurel said

    Zina,
    In general, imi propun / impun sa postez lucruri pozitive, insa se mai intampla „sa patinez”. De data asta stiu si motivul: doi slujitori bisericesti din zona unde locuiesc, au sustinut de mai multe ori in ultimele luni ca parintii tinerilor plecati din Ro sunt vinovati…
    Toate cele bune!

Lasă un comentariu