Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Poate am jinduit oarecând sã am…

Posted by daurel pe 3 decembrie 2011

…pe peretii apartamentului tablouri; probabil, cererea mea n-a fost formulata corect…; trebuia sa specific: tablouri cotate!

Ma grabesc sã scriu ca n-am nevoie; nu cumva sã-mi mai aduca cândva cineva ceva…Avem peretii plini de rame, farfurii de Craciun, farfurii de Pasti…

Stiu cateva familii care si-au pus alarme…Cel mai mult m-a impresionat o doamna venerabila care se chinuia de una singura sa vanda ceva tablouri valoroase; le tinea sub saltea…

Mi-au venit in gând toate acestea citind postarile recente ale  Mirelei Pete,   Max Peter, Rokssana, Innerspace, Lolita

Sa nu uit: zilnic gãsim câte un  pictor si multe tablouri pe blogul de arta al  Doamnei Gabi.

Cu aceasta ocazie, repostez Arta academica

Mã refer la pictura si sculptura maestrilor români de acum peste 30 de ani.

O lunga perioada am crezut ca cei ce colectioneaza arta sunt niste titrati rafinati, care vorbesc cifrat la concertele de la Ateneu. Nu este tocmai asa…

 Prin anii “80 am ajuns in casa unui coleg de servici. Nu in vizita, ci pentru a muta , monta ceva mobila in cele trei camere ale unui apartament de bloc. Imi povestise  ca nu este simplu, dar am ignorat avertismentul.

Peretii erau plini de tablouri! Pe doua si trei rânduri. Plus sculpturile: nu aveai unde sa pasesti… Colegul Adrian avea doi copii mici si voia sa plaseze undeva un sifonier si o biblioteca.

Colectionarul era tatal lui, un muncitor matriter. Adunase operele in decurs de vreo 20 de ani. N-a prea  dat  bani pentru opere; cândva, directorul firmei il recomandase  unui sculptor sa-i realizeze socluri pentru sculpturi. Le executa la servici si le scotea din fabrica cu stirea conducatorilor. Era recompensat de artisti cu opere de arta. Maestrii erau cei  la moda, care acum, dupa alti 20 de ani, incet, se clasicizeaza… Avea si tablouri de Grigorescu, Tuculescu… cumparate pe echivalentul a maxim o jumatate de salariu. Artistii aveau nevoi urgente, piata era in stagnare.

N-am avut unde sa montam mobila; dupa un timp Adrian s-a mutat in apartamentul lui, arta a rãmas la locul ei. Am aflat ca recent, dupa disparitia colectionarului, operele au fost impartite intre urmasi.

Imi amintesc de un banc vechi. Discutie intre doua cochete.

Zice una: 

…si aveau peretii plini de Picasso! ” 

Comenteaza cealalta:

“ Cu verde  de Paris au incercat?

14 răspunsuri to “Poate am jinduit oarecând sã am…”

  1. […] daurel […]

  2. Fiecare adună ce simte că i se potrivește, așa cred.

  3. […] Daurel https://daurel.wordpress.com/2011/12/03/poate-am-jinduit-oarecand-sa-am/ […]

  4. Se pare că nu toată lumea are norocul să întâlnească adevărați colecționari de artă și să-i aprecieze. Există și analfabeți care adună mii de cărți, având biblioteci ticsite cu volume ce n-au fost răsfoite niciodată. Există și profesorași de țară, care cred că toată literatura lumii se ascunde sub numele lui Eminescu și Sadoveanu. Cu nici unii nu-mi place să ma întâlnesc. Dar…dar există și colecționari titrați, există și artiști plastici colecționari, există și filologi și oameni de mare cultură, în casele cărora poți să întâlnești adevărate opere de artă și biblioteci care nu se rezumă la câteva titluri..Eu cunosc câțiva, dar sunt mulți, ăn Cluj cu siguranță!
    Despre restul (o cantitate neglijabilă, prostimea nefiind capabilă să investească în arta adevărată), îi las pe alții să vorbească, chiar nu merită efortul. Ei compun acea lume care ”adună”, după părerea unor culegători de struguri acri. 😉

  5. Zamfir said

    Diferenţa dintre „adunător” şi „colecţionar” mi-a explicat-o „adunătorul” de cutii de chibrituri, regretatul Silviu Stănculescu: eu nu m-am aplecat asupra cutiei pentru a afla alte informaţii despre ea şi suratele ei, despre producător ori comerciant, despre istorie şi tehnologie!

  6. […] Daurel https://daurel.wordpress.com/2011/12/03/poate-am-jinduit-oarecand-sa-am/ […]

  7. lili3d said

    Fotografia unui tablou exprimă altceva faţă de tabloul însuşi? Se pare că da.

  8. g1b2i3 said

    Sa aveti o duminica frumoasa!

  9. […] Ioan Usca, Teo Negura, Lunapatrata, Rokssana, Lili3, Dana,Tu1074, Gabriela Elena, Ryana, Gina, Daurel, Elisa, Ulise, 45.766430 22.920679 Like this:LikeBe the first to like this […]

  10. CARMEN said

    sustin fiecare cuvânt scris aici de Mirela! Nici nu se putea exprima mai elegant! …

    O duminica placuta! 🙂

  11. Lolita said

    Fiecare intelege arta dupa gradul de cultura pe care il are, altii doar dupa posibilitatile materiale, foarte putini doar cu sufletul.
    O povestire plina de talc si invataminte, ca de obicei! 😉
    O saptamana placuta! 🙂

  12. Peter said

    „Colecţionarii sunt oameni fericiţi”, spunea cândva Goethe… Probabil că cel care nu a colecţionat niciodată nimic nu realizează ce înseamnă a avea o pasiune.
    Ceea ce a spus Zamfir este întru totul adevărat. Există colecţionari, dar există şi oameni care strâng numai. Între ei este o diferenţă ca de la cer la pământ.
    În anii mulţi de când mă preocupă o pasiune am avut prilejul de mai multe ori să asist la tot felul de împărţeli între moştenitorii celor dispăruţi (care de multe ori îşi luaseră de la gură pentru a putea achiziţiona câte o piesă, căci vremurile erau aşa cum erau pe vremea împuşcatului) şi pe care noi, colecţionarii, le descriem cu ajutorul a numai patru cuvinte: chinul colecţionarului – bucuria moştenitorilor.

  13. daurel said

    @Incertitudini,
    sunt convins !

    @Mirela Pete,
    as nuanta; exista si situatia mostenirilor, apoi sunt investitorii…
    Situatia in care proprietarul este si avizat, sunt cazuri de exceptie…

    @Zamfir,
    timpul si ocaziile, pentru tine, nu sunt pierdute; ma gandesc la dexteritatea ta pe internet, stapanirea limbilor straine,cultura generala temeinica…

    @Lili3d,
    am citit pe un blog ca originalele mai au miros de vopsea, de atelier…;
    poate si ceva din aura artistului…

    @G1b2i3,
    sa aveti bucurii !

    @Lolita, eu sustin ca cei mai multi inteleg arta cu sufletul…

    @Carmen,
    unii sunt cu talentul, altii cu sponsorizarea; mecenatul inca functioneaza…

    @Peter,
    da, mostenitorii…

  14. […] Alex Mazilu, Andera Y, Blackwater, Carmen, Cartim, Clipe de Cluj, Coolnewz, Dragoş Butuzea, Daurel, Eumiealmeu, Fosile şi pietre, Gabriela Savitsky, Gina, Ivanuşka, Maricica, Mirela Pete, […]

Lasă un comentariu