Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Cred cã este actualã…

Posted by daurel pe 9 martie 2011

….postarea de acum un an, intitulata  Parandaratul…/Posted by daurel pe februarie 15, 2010/

(Cred ca se ortografiaza para-ndãrãt)

…este foarte greu de dovedit…Imi place cuvântul parandãrãt; sunã mai româneste decât spaga, mita, comision la negru…Probabil, este compus din “para” (ban)  si  “indãrãt”. Sa nu credeti cã l-a inventat Mircea Badea;  este chiar de dinaintea comunismului…In                        post-comunism  am cunoscut indeaproape  trei asemenea situatii. Intr-o perioadã eram imputernicit in relatia cu furnizorul de telefonie mobila. Firma la care lucram avea trei abonamente, dar furnizorul stia, din investigatii proprii, cã suntem mai multi angajati. Am fost invitat oficial la o intâlnire la firma de telefonie, am completat niste chestionare, am fost omenit, iar in final am primit un telefon modern si promisiunea cã voi primi puncte de fidelitate. Desigur cã mi s-a sugerat sã-i abonez pe toti salariatii la ei. Restul sunt detalii…Tot pe atunci, in urmã cu vreo zece ani, il ajutam pe un prieten constructor sã redacteze oferte si devize. Atunci am aflat cã, la contractele cu asociatiile de locatari,  la prezentarea ofertei de pret (unii) administratori intreabau care-i partea lor, adica parandãrãtul. Rezolvarea era rapidã: se majora pretul cu suma cerutã de administratorul imobilului. Acelasi constructor a câstigat o licitatie pentru o scoala comunalã; trebuia sã dea primarului si consilierilor jumatate din suma alocata, iar lucrarile sa le facã cu restul de bani…In aceste zile aflãm cã sunt multi sefi  numiti politic, la diverse institutii, cu salarii incepând cu 10.000 de euro. Existã suspiciunea cã, o parte din bani se intorc la partide; dacã-i asa, nu prea vãd care parlamentar ar avea interesul sã initieze ceva pentru  a scãdea acele salarii, ori sa angajeze profesionisti…

argumentics
Feb 21, 2011 @ 00:46:24

„Para-ndărăt” își are originea în jocul de barbut. „Para îndărăt” înseamnă, mai mult sau mai puțin, „cu banii la ultima” (i.e. „banii jos la ultima aruncare a zarurilor”). Multe multe multe altele le găsești aici: http://www.humanitas.ro/humanitas/101-cuvinte-argotice. Nu că m-aș pricepe eu cineștiece, dar o recomand. E benga.

12 răspunsuri to “Cred cã este actualã…”

  1. Îmi cer scuze- o să ocup prea mult spațiu..șpaga ,parandărătul, cum îi spuneți, cu varianta ”peșcheș”, funcționa cu succes încă de pe vremea coanei Chirița, isprăvniceasa..

    ”Ion .A fript mulţi gogomani.( este vorba despre curcan)./LEONAŞ: Cum asta, logofete?/
    ION: L-am vândut pân-acum de 57 de ori pe la împricinaţi şi o slujit pân-acum de 57 de ori ca peşcheş.//
    LEONAŞ: Nu te pricep bine./
    ION: Iaca: când vine cineva cu jalobă şi cu mâinile goale… de pildă ca d-ta… eu, din porunca boierului, mă aţin la uşă cu curcanul, îl vând pe o carboanţă… şi pe urmă duc carboanţa ispravnicului, şi iau iar curcanu înapoi de la jăluitor… ca poclon… înţelegi?//

    LEONAŞ: Care vrea să zică curcanul ista ţine pănă acum 696 lei?//ION: În capăt.//
    LEONAŞ: Bună moşie.//ION: Îl cumperi?… ori te îndrept spre calea-ntoarsă.//
    LEONAŞ: Cumpăr… na carboanţa.//

    ION: Na curcanul…

    LEONAŞ: Noroc să deie Dumnezeu! (Ia curcanul şi dă carboava lui Ion.)

    ION: Amin… şi la anu cu bine!… Mă duc să dau carboanţa boierului şi să-i spun că eşti aici. (În parte, intrând la Bârzoi.) 58 cu asta… am s-o trec la răbuş.

    LEONAŞ (singur): Aşa, părinte ispravnice?… bine că ţi-am aflat coţcăriile şi curcăniile… Ne-om răfui mai târziu…

  2. […] Giana, se-cret, Melami, Vania,Virusverbalis, Zinna, Teo Negură, Scorpio,Vero,  Gina, Gabi Ilieș, Daurel, Grişka, Theodora Marinescu, Onu,  Gabi123, Haicăsepoate,  Supravieţuitor, Gabriela Neagu, […]

  3. […] Naivul, Silavaracald, Năbădăiosul, Gabriela Elena, AnaMariaDeleanu, zalmo, Nea Costache, g1b2i3, daurel, dAImon, Andi Bob, Anca, ajnanina, fosile, Ion […]

  4. Credeam ca e un cuvant inventat ca multe altele pe care le-am auzit in ultimii ani.
    Poate aflu ca si celelalte cuvinte „noi” exista.

  5. […] Daurel.Cred cã este actualã… […]

  6. daurel said

    @Incertitudini, boala veche…
    Cel putin in acele vremi mai era o naivitate, o speranta…

    @Supravietuitor, exista un limbaj codificat al smekerilor, al mafiotilor, al „baietilor destepti”

  7. […] de la Gina (Ce as fi vrut sa fiu!), si pe care o transmit mai departe la: Andi, Carmen, Cristi, Daurel, Gabi, Madi, Mirela, Oana, Cami, Secretosul, Teo si […]

  8. Acum, sincer, ce ai mai putea sa faci astazi fara un mic… parandarat!?

  9. […] Cella,  Cati Lupaşcu,  Ioan Sorin Usca,   Giana, se-cret,  Zinna,  Gina, Gabi Ilieș, Daurel, Grişka,  Gabi123,  Vania, Supravieţuitor, Redsky,Scorpiuța, Gabriela Neagu, ,Elisa, Carmen […]

  10. […] Cella,  Cati Lupaşcu,  Ioan Sorin Usca,   Giana, se-cret,  Zinna,  Gina, Gabi Ilieș,Redsky, Daurel,Simona, Grişka,  Cati, Gabi123,  Vania, Supravieţuitor,Loc de iubit.Tano, Redsky, Scorpiuța, […]

  11. daurel said

    @Cati Lupascu, „sa manance gura la toti…”

  12. […] Yigru Zeltil, Naivul, Silavaracald, Năbădăiosul, Gabriela Elena, zalmo, Nea Costache, g1b2i3, daurel, dAImon, Andi Bob, Anca, ajnanina, fosile, Ion, injineru, Roxana, Alex Mazilu, Costin Comba, Eugen […]

Lasă un comentariu