Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Lectură. Cinghiz Aitmatov

Posted by daurel pe 21 August 2016

Am cumparat si am citit cartea O zi mai lungă decât veacul in editia din 1983.

 Anticarul sezonier (si cam ambulant) m-a asigurat că pot să o duc inapoi si imi dă altă carte la schimb. Stiam de atunci că nu va fi cazul.
Am citit-o rapid: in tramvai, in microbuz, acasa. Da, am citit si acasa ignorând intentionat internetul: nu m-am lăsat tentat să caut opinii despre carte si autor.
Nu voi povesti, nu voi da multe linkuri; pentru cei interesati cheia căutării pot  fi cuvintele mancurt/mankurt si mancurtizare.
Iată ce scrie Wikipedia:
Cuvântul „mancurt” a devenit foarte popular în țările fostei URSS (în special în Tatarstan, Bașkortostan și republicile post-sovietice din Asia Centrală) ca o porecla rușinoasă a persoanelor care a pierdut legătura cu rădăcinile lor naționale și cultura poporului din care fac parte. Cuvântul „mancurt” a devenit un cuvânt peiorativ folosit în presa post-sovietică. [2][3][4]Termenul „mancurt” este folosit de asemenea în Turcia contemporană pentru desemnarea adepților modernizării de tip occidental a țării și a sprijinitorilor politicii de integrare în Uniunea Europeană, în special a celor din elita politica turcească.
&
P.S.Am aflat ca  in R.Moldova politicienii si analistii apeleaza des la notiunea de mancurt; chiar si copiii moldovenilor sunt la curent cu istoria mai veche sau mai noua:
 Legenda Mancurtului
Sursa:aici

3 Răspunsuri to “Lectură. Cinghiz Aitmatov”

  1. Zina said

    Mdaaa… În cazul acesta, avem și noi ceva mancurți, nu?!

  2. daurel said

    @Zina,
    Când am redat citatul, nu m-am gândit la asta…
    Acum, că veni vorba, sic asa: in România nu sunt mancurți. Mancurtul din legenda si-a ucis mama…

  3. […] sangealb, g1b2i3, Daurel, tu1074, […]

Lasă un răspuns

 
