Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Lectura.Diaspora(1)

Posted by daurel pe 8 Martie 2015

Imi propun sa public mai multe articole cu texte cu si despre diaspora.
Am impresia ca diaspora romaneasca, atat cea veche cat si cea recenta, este privita cu suspiciune de o parte a celor ramasi in tara.
Parca nu ar fi sufienta ostilitatea strainilor si vicleniile cozilor de topor platite de puterile vremelnice de la Bucuresti…
N-am gandit o sistematizare, nici cronologica, nici de alta natura.
Ideea acestei teme o aveam in minte de cativa ani, oricum inainte de ascensiunea la centru a lui Iohannis, cand o ruda mai indepartata, viceprimar intr-o comuna transilvana, si-a dat intalnire cu alti 5-6 primari la domiciliul subsemnatului. Din vorba in vorba mi-am dezvaluit speranta ca o parte dintre tinerii plecati se vor intoarce la locurile natale; astfel  am aflat ca „organele locale” sunt hotarate sa descurajeze revenirea celor plecati in strainatate. Am fost surprins, dar fiind gazda, n-am comentat; acum, imi dau seama ca atitudinea lor este explicabila: aproape sigur ar fi in pierdere !
Ocazia de a incepe postarile despre diaspora s-a ivit azi dupa citirea unui articol al criticului literar Alex Stefanescu. Fiind vorba despre Monica Lovinescu, dupa parcurgerea textului si comentariilor am cautat si alte informatii.
Sincer, ma interesa daca intr-adevar era evreica.
Dupa ce m-am lamurit ca familia Lovinescu este crestina, am cautat alte articole scrise de catre: arhim. Timotei Aioanei. Am sarit, deocamdata, peste relatarile dumnealui despre Tara Sfanta, insa m-am oprit la postarile despre Visarion Puiu, deoarece, citind in diagonala, am constatat ca a fost mitropolit al Odesei.
Cazul este fabulos. Dupa ce in anul 1945 mitropolitul, aflat in Occident, a fost condamnat la moarte de catre comunisti, in 1950 este caterisit de catre Sinodul BOR.

Sursa:aici („Visarion Puiu rămâne condamnat la moarte” de Mihael Balint  02 august 2008)
*
Am citit cu interes si testamentul mitropolitului Visarion Puiu.  Iata un extras:
[…]Dintre ortodocşii noştri nimeni nu ne-a ajutat.
– Pentru toate tulburările mari sufleteşti pricinuite mie de cei doi inşi din Paris, fostul popă Vasile Boldeanu şi Ion Miloaie, i-am dat Anatemii cu blestem arhieresc.
[…]
Sursa:aici
&
P.S. M-a contrariat anatemizarea decretata de venerabilul mitropolit…
Precizez ca, vrand-nevrand, inainte de ’89 eram la curent cu ce se scria in revista „Saptamana„; o cumparam pe rand si o discutam cu colegii de birou. In acel context aflam ce au mai transmis Monica Lovinescu si Emil Hurezeanu de la „Europa libera”

Lasă un răspuns

 
