Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Datorita poeziei lui Eminescu,…

Posted by daurel pe 15 Ianuarie 2014

… in liceu, in decurs de circa o luna, am luat o serie de note maxime la  literatura româna; inclusiv in teza.
Notele de 10 erau rare si…stânjenitoare. Nimãnui nu-i convenea sã fie considerat tocilar; chiar si colegele se rusinau când primeau asemenea note. La  Seini,   localitate aflata in interiorul triunghiului Baia Mare – Satu Mare – Negresti Oas, era valabila zicala: „decât un filozof ofticos, mai bine un mãgar sãnatos„.
Explicatia notelor este simplã: sorã-mea, pe atunci  studenta la filologie la Instututul  din  Baia Mare, a imprumutat pentru mine o carte de critica literara de nivel universitar. E drept,  am depus si eu ceva efort: am invãtat Luceafarul pe de rost. Acum, dupa mai mult de patru decenii,  recitarea celor aproape o suta de strofe mi se pare ceva banal: cam  zilnic aud in tramvaiul 24 câte un cersetor recitând celebra poezie…
Nu pot sa inchei fãrã sã mentionez si alte neplãceri cauzate de notele de 10: profesoara de româna pretindea sã abandonez planul/visul de a urma politehnica, deoarece am sanse mari la filologie… Avea dreptate: la fizica si la matematica n-am luat niciodata note de zece !

&

PS.
1. Azi am cãutat prin casa si am gãsit doua cãrti cumpãrate dupa vreo 15 ani de la terminarea liceului: Istoria literaturii române de la origini pana in prezent- G. Calinescu, 1985 si  Mihai Eminescu opere vol. XIII, 1985. Ambele sunt format mare,  supracopertate, foi destul de lucioase…Prima atârna 3, 50 kg si a costat 300 lei; pentru cealalta am achitat 91 lei; cantareste doar 1,400 kg…Preturile actuale, in ian. 2014,  pe internet sunt tot ca in 1985: Istoria …250-300, negociabil;   pentru  Opere vol XIII… se pretinde  constant la 100 lei.
2. Sper cã e limpede ce am studiat dupa liceu.
3. Un tãtic povestea cã  fiul sãu, elev in clasa a III-a, l-a intrebat ce se va intampla daca va fi notat vreodata cu un calificativ diferit de „FB”. N-am auzit restul discutiei…

Lasă un răspuns

 
