Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

In aglomerarea din weekend…

Posted by daurel pe 25 februarie 2013

. ..am omis/uitat/neglijat câteva indatoriri bloggeristice; caut sã le corijez azi.

Iatã-le:

0.  blogul sã fie mereu in actualitate;

1. trebuia sã-mi inscriu de ieri articolul „Zodia pestilor” pe lista din postarea Ziua geniilor și a frumuseții „de pe blogul doamnei Elly Weisss ;

2. n-am  citit  inca toate cele 15 postari despre parfumul deserturilor;

3. disputa Marga-Plesu, despre care sunt tentat sã scriu cel putin un articol;

4. pe 23 februarie s-au implinit 120 de ani de la patentarea motorului diesel; in acest an se vor implini 100 de ani de la disparitia suspecta a inventatorului; redau câteva date biografice si de istorie a tehnicii germane:

[…]

O cariera stralucita, o familie fericita, cine isi poate dori mai mult? In 1890, familia, care avea deja trei copii, se muta la Berlin, unde noul motor cu aprindere fara scanteie conceput de Rudolf Diesel obtine licenta nr. 67207 din 23 februarie 1893. Numaidecat, industriasul Alfred Krupp si uzinele MAN il finantaza pentru construirea prototipului.

Motorul a fost conceput sa functioneze cu reziduri rezultate dupa distilarea petrolului, reducand astfel costurile de exploatare. Ideea de motorina nu era la acea data clar definita, dar rezolvarea ei s-a impus rapid, solutiile fiind oferite specialistilor pana in 1900, cand primul motor Diesel comercializabil a fost prezentat la marea Expozitie de la Paris.

Acest motor avea o cilindree de 1960 cmc, dezvolta o turatie de 172 rot/min si o putere de 19,71 CP. Parametrii impresionau, dar motorul oferit la expozitia pariziana prezenta doua inconveniente majore: scotea fum (poluant) si produce un zgomot greu de acceptat.

In anii 1911 si 1912, Rudolf Diesel s-a ocupat cu perfectionarea motorului sau, astfel incat sa nu mai depinda de hidrocarburi. El incearca sa-si adapteze inventia, astfel incat motorul sa poata fi alimentat cu uleiuri vegetale, care pot avea un imporant continut energetic. Solutia avea in vedere si un deosebit avant al agriculturii in viitor.
…………………………………………………………………….

N-a apucat sa-si perfectioneze motorul pentru a face fata si soselelor. Aceasta sarcina si-au asumat-o cei care i-au urmat. In 1936, ei au prezentat pe piata prima masina Mercedes echipata cu motor Diesel, iar in 1938 firma Peugeot scotea si ea pe poarta propriul ei model. Pretul scazut al combustibilului atragea de la inceput clientii.

Rudolf Diesel avea nazuinte mari in legatura cu motorul inventat de el, dar planurile au fost intrerupte brutal prin disparitia sa in conditii ramase pana astazi acoperite de mister. In noaptea de 29 septembrie 1913, in timp ce calatorea pe vasul Dresden, de la Anvers la Londra, inginerul a disparut de pe vas. […]

(http://www.ziare.com/cultura/documentar/acum-120-de-ani-rudolf-diesel-patenta-motorul-care-ii-poarta-numele-1220416)

&

PS.Am insistat pe partea cu motoarele deoarece  acum, dupa aproape 50 de ani, mi se pare cã inteleg ce m-a determinat sã optez pentru ingineria mecanica: in perioada claselor 5-8 m-am imprietenit cu nepotul mecanicului de la moara; este vorba de  Gheorghe Raţ, cunoscut ulterior ca Ghiţã cel care cântã la trompeta...

Moara pufãia prin teava unui  motor diesel monocilindric marca Manchester; tatãl prietenului meu avea ascuns undeva in gospodarie un motor diesel pentru circularul de tãiat lemne…Este prima data când dezvãlui acest caz penal !

In facultate nu se prea discuta despre motoare; mai mult se discuta despre autoturisme…In acele timpuri apãruse Dacia, iar IMS-ul devenea Aro…

O spun mereu: nu m-au emotionat, nu m-au impresionat, nu le regret…; meritul nostru, al românilor, era si atunci cât a fost si  recent când s-au asamblat telefoane Nokia la Jucu…

Motoarele, inclusiv motorul diesel, le-am inteles imediat dupa facultate  in cele 6 luni de stagiu militar la Lipova-Radna. Le-am inteles degeaba:  in cei peste 30 de ani de inginerie n-am avut nevoie de cunostinte despre motoare…

Acum, in amurg, mã interesez de motoarele Stirling; au fost inventate de catre un preot scotian in 1816; functioneaza cu aer cald…

6 răspunsuri to “In aglomerarea din weekend…”

  1. Mirela Pete said

    Mulțumesc de recomandări și pomenire. Între timp s-au adunat 16 povești parfumate, toate frumoase. Foarte interesante informațiile despre Rudolf Diesel, multe sunt noutăți pentru mine. Uite un mister de nepătruns, pare-se…Să ai o săptămână cu spor! 🙂

  2. elly weiss said

    Inteleg…dar se poate inscrie si azi articolul. Adevarul e ca acum nu prea se mai asteapta nimeni sa mai fie vreo inscriere. Ele se fac pana duminica seara de regula, desi eu mai las timp de inscriere peste cele doua zile. Deci se poate si azi 🙂 Dar ar fi mult mai bine sa fie in cursul zilei de sambata fiindca sambata si duminica, oamenii fiind liberi de regula, se viziteaza si articolele se citesc. Chiar daca nu toata lumea comenteaza pe toata lumea.
    Dupa cum ai observat nici eu n-am putut trece peste inventia lui Diesel. Si eu nu posed masina. 😉
    Nu stiam nimic despre misterul disparitiei sale. Interesant si ciudat. Multumesc pentru informatie.
    Deci, daca doresti, poti inscrie articolul 🙂 E foarte OK.

    Si …te invit si la povestea parfumata 🙂
    O seara frumoasa!

  3. vienela said

    Ieri, in cadrul clubului, parca s-au scris cele mai frumoase povesti… Mi-au placut absolut toate, mai ales ca fiecare a vazut desertul in alt fel.

  4. daurel said

    @Mirela Pete
    E bine ca avem ce sa citim; oricum, sunt zile ploioase !

    @Elly Weiss
    Multumesc.
    M-am inscris.
    … pentru statistica…

    @Vienela
    Este o atmosfera stimulatoare; o adevarata „sezatoare”, daca nu-i cu suparare…

  5. Zina said

    Acum e vreme de povestiri. Cand o veni primavara, mai evadam si noi pe afara…

  6. daurel said

    @Zina
    Pe ulita mea a venit primavara; incerc sa evadez.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: