Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

In arsiţa nopţii

Posted by daurel pe 9 Iulie 2012

Am revãzut  filmul evocat in titlul  postarii…Desigur, in decurs de vreo 40 de ani, l-am vizionat de cel putin zece ori.

Acum am avut curiozitatea sã citesc   rezumatul despre scenariu:

[…]Sidney Poitier a cerut producatorilor filmului sa modifice scenariul astfel ca Tibbs sa-i raspunda lui Endicott cu aceeasi moneda.
Referitor la aceasta scena Poitier a spus: „Va spun ca fac acest film pentru voi daca imi garantati in mod absolut ca atunci când mã pãlmuieste el il pãlmuiesc si eu si ca asta se va vedea in toate versiunile acestui film”.
Deasemenea, aceasta a fost prima data in care, intr-un film, un negru a raspuns provocarii unui alb in acest fel.
( In perioada producerii acestui film, America se afla in plina bãtãlie pentru Drepturile Civile.)

Citind cele de mai sus, intâmplate in anii 1966-67, am cautat pe ce se baza actorul de culoare când punea conditii: am aflat: filmul Lantul(1958).

Recunosc, nu m-a impresionat scena cu pãlmuirea; de câtiva ani eram marcat de scena finala, din gara, când politistul alb ii duce valiza ofiterului negru.

&

PS. Tot in ideea de-a analiza ce retinem din opere, voiam, de ceva vreme, sã scriu si despre literatura; azi incerc sa scap si de acest subiect.

Recitind despre Bietul Ioanide, mi-am amintit cã era un arhitect foarte apreciat care si-a neglijat familia; locuia 1-2 ani in casele proiectate de el, ceea ce as recomanda tuturor constructorilor…

Morometii lui Preda nu i-as mai putea suporta; este un caz banal de familie asortata; cazul familiei autorului…

Pe Cãrtarescu nu l-am citit; deocamdata citesc o istorie a Frantei scrisa de Jules Michelet; sunt povestile de dinainte de Napoleon; tot sper sã zica ceva si despre Tarile Romane…; pana acum am aflat cã galii erau la fel de viteji precum citisem despre daci; aveau si obiceiul sa-i arunce pe tinerii cei mai buni in sulite…

Totodata, in final si  in sfârsit, am ocazia sã-mi exprim vechiul meu regret ca Roma n-a avut interesul sã investeasca in Dacia decât la 150 de ani dupa campanile lui Cesar in Franta si Anglia…

5 răspunsuri to “In arsiţa nopţii”

  1. Zina said

    E foarte interesant să afli cu ce a rămas cineva din lecturile făcute…

  2. […] invit să citească și vă invit să-i citiți pe: Cristi Milla, Dana Diaconu, Dani, Daurel, Dojo, Dragoș C.Butuzea, EuMieAlmeu și pe toți ceilalți interesați de retete literare […]

  3. Marycix said

    Cred ca ceea ce i-a determinat pe romani sa nu se apropie prea repede de Dacia a fost problema care si astazi alunga turistii din Romania: drumurile noastre…

  4. […] Carmen, Angela, Nono, Ling Ping, Gabi, Lili, Lecturi recenzate, Daurel. 45.731283 21.235517 Share this:StumbleUponDiggRedditLike this:LikeBe the first to like […]

  5. daurel said

    @Zina:
    Am vorbit despre anumite opere; mai interesant ar fi o discutie despre ce retine cineva din ceea ce se considera capodopere; inclusiv capodoperele lui Calinescu sau Preda…;
    si care or fi acestea;
    doar n-or fi toate capodopere…

    @Marycix:
    Asa-i !
    Mai adaugam si haiducii (sau cum s-or fi numind pe atunci prietenii saracilor)…

Lasă un răspuns

 
