Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Despre Eminescu se poate discuta si…

Posted by daurel pe 20 Ianuarie 2012

…dupa 15 ianuarie; poate chiar mai relaxati.

Am citit cu interes pe blogul Rokssana câteva idei politice ale Poetului; par actuale…; nu-i o intâmplare: Eminescu era ”  redactor-sef la Timpul si membru in Consiliul Director al Partidului Conservator. Avea intrare la Regina Elisabeta (poeta Carmen-Sylva).

Am citat de pe blogul Dan Ghenea, unde se gãsesc explicatii suplimentare si despre poze.

Zilnic am 2-3 internauti care „intreaba ” de Eminescu; unii cer si poze; m-am hotãrât sã nu (mai) dau trimiteri spre cancanurile referitoare la Eminescu, deoarece a avut cuvinte ziditoare  despre monarhie; si despre ardeleni…

In plus, era prieten cu mosierii

5 răspunsuri to “Despre Eminescu se poate discuta si…”

  1. Se povesteşte că, în timpul unei audiențe, Carmen Sylva i-a dat Lui Eminescu o poezie de-a ei s-o citească şi să-şi spună părerea.
    Poetul a citit-o cu atenţie, a recitit-o, apoi , sincer i-a spus:
    – Majestate! În forma actuală, cred că ar fi mai bine să nu fie publicată…
    Obişnuită cu linguşirile, regina a fost șocată de radicalismul boemului musafir, îmbrăcat cu o redingotă împrumutată și, cu autoritatea de suverană, i-a replicat :
    – Uiţi că vorbeşti cu regina României?
    – Da, dar nu cu regina poeziei!
    Urmarea?
    Într-o anume situație, regina, după ce a citit „Luceafărul”, l-ar fi numit pe Eminescu epigon al lui Alecsandri.

  2. Ca o completare aş vrea să spun că este foarte adevărat că Eminescu ar fi putut oricând intra la regină, cu toate astea NU A FOST DECÂT O SINGURĂ DATĂ, iar când regina Elisabeta l-a recompensat cu ordinul Bene Merenti, însoțit de o importantă sumă de bani, poetul a refuzat să ridice premiul, având opinii antidinastice.(Ştiindu-se că Eminescu nu a fost niciodată în situaţia de a nu avea nevoie de bani, mă gândesc câţi români contemporani înttr-o situaţie financiară similară – şi nu numai! – ar proceda la fel?

    In 1876, la temelia constructiei Pelesului, Carol I si Elisabeta au zidit o poezie semnata de regina.
    Regina Elisabeta (Carmen Silva – în traducere din latină „cântecul pădurii”) din consideraţie deosebită pentru poet i-a tradus poeziile, prima poezie tradusă fiind” Melancolie”, acestea fiind totodata, primele versuri eminesciene traduse.Regina consemna în jurnalul ei despre singura sa intalnire cu poetul:
    “Eminescu ne aparea nelinistit si ravasit, ca venit dintr-o alta lume; tenebros, el imi amintea de Manfred si de Faust, de chipurile palide si ravasite ale marilor romantici (…) Avea pe chip acel vag suras crispat si copilaresc ce se zareste pe portretul lui Shelley (…). Eminescu se amuza desirand fraze si sonoritati verbale. Mi-a sarutat grabit mana, privindu-ma cu o privire potolita, dar patrunzatoare, ce voia parca a-mi secatui spiritul, spre a ramane pentru el un subiect de curiozitate sau interes; ma compatimi ca nu cunosteam indeajuns Moldova lui natala. Privirile-i cautau departe, dincolo de ziduri”.
    “Mi-am dat foarte bine seama ca din tot ce i-am oferit in timpul vizitei, ceasca de ceai pe care i-am servit-o eu insami a fost singurul lucru care i-a facut placere, ceva ce semana cu sentimentul unui zeu servit de-o muritoare”.
    “In toata viata mea, el a ramas pentru mine imaginea Poetului insusi, nici a celui blestemat, nici a celui inspirat, ci a poetului aruncat dezorientat pe pamant, nemaistiind cum sa regaseasca aici comorile pe care le poseda. Avea vocea ragusita, dar duioasa, ca a turturelelor spre toamna. Cand i-am laudat versurile, a inaltat din umeri: ‘Versurile se desprind de noi ca frunzele moarte de copaci’, a suspinat el, readus pentru o clipa la realitate. Regina unei tari s-a inaltat, spre cinstea ei, pana la regele poeziei romanesti”…

  3. […] Dan Văideanu, Dana Diaconu, Daurel, Dragoș Butuzea, Fosile și pietre, Gina, IronicBlonde, Kadia, MadMike, Maricica, Max Peter, […]

  4. […] ragnar, schtiel, daurel, calin, vania 44.437711 26.097367 Rate this: Share […]

  5. daurel said

    @Incertitudini,
    nu-mi convine; imi strica demonstratia…

    @StropiDeSuflet,
    sper sa fi fost si fara stirea presei…; pe furis…

Lasă un răspuns

 
