Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Ziua Crucii…

Posted by daurel pe 14 Septembrie 2011

…imi dã motive sã amân postarea WW; ziua de 14 septembrie are, pe de o parte, incãrcãtura sentimentala:

una dintre cele mai vechi amintiri. Nu stiu exact ce vârsta aveam, dar imi va spune sora-mea, care in acel an, de Ziua Crucii, a fost condusa, cu carul tras  de cai,  la liceul din  Negresti-Oas, unde Aurica unchiului Vila era profesoara…Plecarea s-a facut dimineata devreme. Legenda familiei spune ca m-am ascuns de seara in fânul din car si  m-au descoperit abia la primul popas, in Seini, dupa ce trecusem Somesul cu podul plutitor…Dacã pâna la Seini sunt  7 km, apreciez cã Negrestiul este la vreo 30, deci durata cãlãtoriei a fost de vreo cinci ore. Dupã ce am trecut de satul Orasul Nou, am coborât in Tara Oasului; cu aceasta ocazie tata mi-a dat spus sã privesc atent “ce-i dincolo de deal”, cum il tot intrebam  arãtând, de pe câmpia natala, spre nord.

Apoi, tata a continuat, ca sa auda si sora-mea:

Dincolo de deal este alt deal apoi Tisa, Polonia si Cehoslovacia, unde am vândut boi si am adus dohan si tigari, la contrabanda, impreuna cu niste prieteni oseni, cu care am fost in armata si pe zona…; asta era inainte de cedarea Ardealului…”

Osenii ãstia nu-s ca noi, sunt mai fãra carte. In ’45, când ni s-o spus celor de pe sate sã mergem la defilare, in Sãtmar, cu steaguri frumoase, cei din Racsa au venit cu steag unguresc…S-au fãcut de râs; toata lumea ii arãta cu degetul si unii-i fotografiau,…;  primarul lor tot intreba: <verdele-i de bai ?>”

Ziua de azi are si semnificatii religioase si politice:

  Romania a fost decretata stat national legionar, ceea ce a inscris atunci tara pe o orbita primejdiosa cu consecinte, asa cum s-a vazut in timp, nefaste.
Pe urma ziua crucii sub comunism a fost sistematic ignorata si de regula, fiindca doar peste o zi se deschid scolile, momentul in sine era exploatat propagandistic, vorbindu-se astfel de grija partidului fata de cei mai tineri cetateni ai patriei,  invatamant gratuit, manuale gratuite etc etc. La liturghie preotii prezentau sarbatoarea destul de evaziv, neriscand sa scoata in evidenta tocmai aspectul ei barbatesc razboinic, care a inspirat-o. Imparatul Constantin, asa cum se stie, l-a invins in primele secole de dupa Hristos pe rivalul sau Maxentiu tocmai fiindca in toiul luptei i s-au aratat crucea si cuvintele care spulberau orice indoiala asupra misiunii sale, in hoc signo vincit. Apoi deplasarea mamei sale, Elena, tocmai la Ierusalim, pentru a afla crucea Mantuitorului alaturi de crucile celor doi talhari, nu era un episod a carui dezbatere ar fi fost prea mult ingaduita.
Spre deosebire de alte sarbatori, Ziua Crucii are o semnificatie aparte deoarece Crucea prin ea insasi, prin forta si demnitatea pe care le degaja, nu are nevoie sa fie sfintita si, deci oriunde am fi, prin inchinare sfintim acel loc.
Cati insa dintre noi care ne facem acum cruce –si intr-adevar, aflandu-te intr-un autobuz care trece pe langa o biserica, te uimeste numarul mare al celor care se inchina – constientizam importanta gestului, faptul ca acesta  este de fapt  ofensiv si abia in plan secund defensiv,  ca te face in primul rand sa fii victorios si  abia apoi te apara de raul care te impresoara?

(repet, partea politica si religioasa am copiat-o din Romania libera…)

Mai adaug: prietenii mei turdeni au astãzi câteva aniversãri; eu le-am fãcut deja urãrile cuvenite…

3 răspunsuri to “Ziua Crucii…”

  1. De ce sunt atât de frumoase amintirile copilăriei??

    Când spun București, am în minte o noapte albastră, ca un basm nesfârșit- din culcucușul meu, priveam puzderia de stele și ascultam uimită bătaia de copite proaspăt potcovite ale cailor, în galop, pe asfaltul șoselei naționale.
    Era prima mea călătorie- tata m-a luat cu el la București.
    Aveam vreo șase ani. Mătușa mea , sora cea mică a tatei, mi-a cumpărat prima carte- „Nuielușa de alun„.

  2. daurel said

    @Incertitudini,
    Un scriitor a scris „Craiova vazuta dn car”

  3. […] titreaza… , Am, printre multe alte bucurii, si… , Povestea roadelor toamnei… , Ziua Crucii… , A plecat si Mircea , Sa protejam un cuib de barza , A plecat si Mircea ,  Un blogger merita […]

Lasă un răspuns

 
