Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Ca multa lume…

Posted by daurel pe 12 Aprilie 2011

…l-am citit pe Emil Cioran dupa 1989 si nu l-am inteles. Nu mi-am fãcut probleme, sunt multe texte pe care nu le inteleg…Pe care le inteleg, nu-mi folosesc; cele folositoare nu le-am descoperit…

In aceste zile se vorbeste din nou despre Cioran. Citind azi intr-un ziar câteva extrase din scrisorile acestuia, mi-am dat seama ca nici nu se adresa publicului larg, deci, in timp, nici mie, ci unor confrati si, eventual, unor politicieni.

Mie îmi pare chiar bine dacă voi fi criticat. Eu preţuiesc atât de puţin opiniile celor de la Bucureşti, încât dacă toţi ar scuipa pe mine, eu m-aş simţi neobligat să le răspund. Cum ştiu că nu cunoaşteţi moravurile literare din ţară, tare mă tem că o să luaţi prea în serios tot ce se va scrie despre mine”.

Se pare ca unii jurnalisti actuali aplica tactica marelui Cioran; nimic nu-i nou in afirmarea publica…

Ca fiu de preot, avea o educatie total diferita de-a tatalui meu, cu care era cam de-o vârsta, si se pare in acelasi partid. Subsemnatul,  de la tata, in mod firesc, dar  si de la societate, cam fortat, am primit o educatie cam paralela cu  a lui Cioran.

Spre rusinea mea, la 29 de ani, nu mi-ar fi trecut prin cap sã le scriu pãrintilor un indemn atât de emotionant:

Pe 2 aprilie 1940, Cioran îi trimite tatălui următoarele rânduri:Dragă tată, ar trebui să te cruţi. A lucra în două servicii e o mare greşeală. Atâta zel într-o ţară de chiulangii mi se pare inexplicabil”.

PS. Nu sunt de acord cu cei care sustin ca statul trebuia sa cumpere manuscrisele lui Cioran; este mai bine asa; a aparut un sponsor (Mecena sau cum i-o zice); este un exemplu, un inceput; peste un timp, cand se vor linisti, vor sponsoriza si altii; tentatia de-a rãmâne  in istorie este o buna determinare…

 

 

 

8 răspunsuri to “Ca multa lume…”

  1. CELLA said

    da? şi… la ce ne foloseşte
    nu pun ? că-i retoric

  2. Pai daca in 40 tara era de chiulangii, in 2011, oare ce ar mai fi zis Cioran despre noi!?

  3. D-na Cati Lupaşcu a întrebat înaintea mea şi-mi pare rău,pentru că, şi pe mine m-a impresionat aceeaşi frază.

    Mulţumesc sincer pentru informaţie.

  4. emahategan said

    Am citit doar Pe culmile disperarii,editia din 90-91.Atunci am zis:Numai un barbat care nu a iubit niciodata,poate sa gandeasca asa.O sa incerc sa-l recitesc.

  5. Duminică am răsfoit o carte foarte interesantă , pe care o citea fiul meu -Marta Petreu, ”Cioran sau un trecut deocheat”.

  6. Nu am citit decat fragmente, mici texte, am vazut cateva filmulete cu Cioran.Nu e usor de inteles filozoful si filozofia lui, insa ceea ce spune ne pune pe ganduri si asta e important, zic eu.
    sa ne punem intrebari si sa cautam raspunsurile.
    de cateva saptamani, pe TVR 1 e o emisune cu Liiceanu si Plesu.Imi place fiindca vorbesc pe intelesul tuturor, e o lectie de cultura, educatie.

  7. […] Daurel.Ca multa lume… […]

  8. daurel said

    @Cella, ne foloseste ca exercitiu; exercitiile…? nu se stie niciodata…

    @Cati Lupascu, asta-i tristetea istoricilor cinstiti; nu progresam in civism, ci dimpotriva…

    @Dictaturajustitiei, sunt sigur ca si acum sunt cativa comparabili cu Cioran,Eliade…, insa nu-i cine sa-i asculte? La romani istoria se (tot) repeta…

    @Ema, cartile lui Cioran, si nu numai, trebuie citite in editii comentate, deoarece anumite idei si conjuncturi au fost denaturate in ultimii 50-70 de ani; este vorba despre legionari, monarhie, comunisti…

    @Incertitudini, sunt critici care se straduiesc, insa au audienta restransa; as vrea sa se clarifice istoria si literatura; inclusiv in manualele scolare; nu ca i-ar interesa pe elevi, insa, probabil, ar citi unii parinti; (fara nici o referire la cei prezenti…)

    @Supravietuitor, Liiceanu si Plesu ne considera tampiti…Hai, s-o mai dreg: uneori, pe unele teme…

Lasă un răspuns

 
