Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

MATRIX

Posted by daurel pe 6 Martie 2011

I-am dat titlul acesta fiindca suna mai modern, insã vreau sã scriu  despre ceea  nu constientizam mereu, despre ceea ce vãd altii in noi, unde ne pozitioneaza ceilalti pe noi, deci ceea ce, probabil, suntem in esenta.

Multi ani am tot auzit despre matricea spirituala a românilor…Pentru mine matricea era o notiune cam inutila din matematica.

Daca i-ar fi spus matriţa, stanţa , forma…, m-ar fi atras mai mult sociologia, antropologia; poate si filozofia, poezia…

Iata ce cred azi: prin matrice suntem cumva predestinati sã fim interschimbabili, compatibili; suntem din acelasi aluat turnat cam in aceleasi forme...

Mai banal, dar nu stiu dacã-i  ideal: este locul comun unde se termina originalitatea si incepem sã gândim la fel...

In urma cu ceva  ani am inteles si mai mult ce-i cu matricea; este si matrice spiritual-economica. Am sesizat-o  la nivel familial…

S-a intâmplat când frate-meu Petre si sotia lui, Magda, in drum spre litoral, au binevoit sã facã un ocol sã vadã daca merita sã mã imprumut(e)  pentru a cumpãra o casã.  Au preferat sã ne intâlnim pe strada unde trebuia sã decidem intre trei locatii; strada are circa o suta de case; nu le-am spus cele trei adrese …Casele nu aveau afise cã sunt de vânzare, dar stiau cã cele vizate sunt sunt nelocuite.

M-au sunat cã au ajuns pe strada stabilita si au parcat lângã un imobil care meritã cumpãrat; mi l-au descris; era singurul imobil cu stilul din zona Nord-Vest, retras corespunzator fatã de strada si cu orientare cardinala asemãnatoare casei natatale…Le-am multumit si le-am urat drum bun; era exact casa in care mã vedeam; si era de vanzare…

Restul este istorie.

Am gãsit si: 2012Singuratatea Din Matrice -Documentar, audio tradus, 1.24 h

Anexe:

MATRÍCE, (1, 2) matrice, s.f. 1. (Mat.) Sistem de numere grupate într-un tablou dreptunghiular care are un anumit număr de coloane, linii sau rânduri. 2. (Log.) Tabel reprezentând valoarea de adevăr a unui enunţ pe baza valorii de adevăr a elementelor sale componente. 3. (Anat.) Uter. ♢ Fig. obârşie, origine. 4. (Biol.) Partea fundamentală, nediferenţiată a citoplasmei, a cromozomilor etc. – Din lat. matrix, -icis, fr. matrice.

Sursa: DEX ’98 (Dicţionarul explicativ al limbii române)

MĂTRÍCE s. v. colică, crampă, granat, mitră, muşeţel, paracherniţă, reumatism, spasm, spilcuţă, uter, ventrilică.

Sursa: Sinonime (Dicţionar de sinonime)

MATRÍCE s. v. geneză, naştere, obârşie, origine, provenienţă.

9 răspunsuri to “MATRIX”

  1. În lucrarea lui” Orizont și stil”, prima dintre cărțile cuprinse în ”Trilogia culturii„. Lucian Blaga, căutându-ne rădăcinile, ajunge la „matricea stilistică„, despre care spune că este foarte solid organizată în subconștient, capabilă sa se transmită, în orice clipă, prin toate activitățile nostre creatoare., prin personanță.
    Potrivit acesteia, am fi înclinați către acele categorii filozofice, care au traiectorie pozitivă. De exemplu, dacă vrei să faci doar bine- nu mă refer la ajutorul frățesc, mă refer la acea iubire extraordinară , pe care o poți trăi nu știu de câte ori într-o viață, riști să faci multe nebunii.
    Recunoaștem că în fragedă tinerețe, nu de puține ori am fost în ipostaze care astăzi ne sperie.
    Și ca o chestiune la îndemână, se tot spunea într-o vreme că suntem mămăligari, ba chiar a apărut un slogan- mămăliga a făcut explozie.
    Niște francezi, veniți în vizită, n-au mâncat mămăliguța cu sarmale.
    Tăiată în bucățele delicate, polenta doree a fost un excelent desert.

  2. LA MULȚI ANI FERICIȚI!!

  3. teonegura said

    Poate n-am inteles eu bine, asa ca daca ma insel si gafez aiurea, sa ma ierti 😀 Dar daca am dreptate, o sa-ti spun „la multi ani!” 🙂 Sa fii sanatos si voios, se ne scrii mereu cu spor si sa neregasim si peste timp si timpuri cu bine!

  4. emahategan said

    LA MULTI ANI!!!
    …o intrebare se poate?Dupa”restul e istorie”…ati cumparat casa,nu?

  5. daurel said

    @Teonegura, da, este ziua mea de nastere, insa aveam alta agenda…
    Multumesc pentru urari.

  6. daurel said

    @Incertitudini, multumesc !

  7. daurel said

    @Ema, multumesc !
    Am cumparat casa acum aproape 20 de ani (si) cu bani imprumutati de la cumnata si de la frate-meu; ne-au incurajat, au avut incredere in investitia noastra.

  8. Zamfir POP said

    La Multi Ani, cu muuuuuuulta sanatate si, macar, un dram de noroc!

  9. Eheiii – La multi ani! 🙂

Lasă un răspuns

 
