Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Pareri despre dascali

Posted by daurel pe 6 Octombrie 2010

Adica  opinii, cum se mai zice. M-am inspirat si din publicatii crestine, deci nu apelez la stiinte...

Vreau sã spun ceva despre scoala sub comunisti si, inevitabil, despre protestele de acum ale cadrelor didactice; imi cer scuze, voi zice uneori si dascali, la general, indiferent de nivelul la care activeaza.

Nu stiu ce si-a amintit I. O. Flavius cand a zãrit-o intâmplãtor, fãrã sã poata sã-i vorbeascã, pe venerabila lui profesoarã de româna; insa eu, revãzând tabloul de absolvire al liceului, mi-am reamintit cã :

1. Majoritatea dascalilor vorbeau  liber, aparent fãrã efort, poticniri, ezitãri,…; fãrã nici o notitã; era o parada de cunostinte, etalare de memorie...; acest lucru ne-a influentat pe mine si prietenii mei; ne-a speriat conditia de intelectual…; dupã câte stiu, nici un coleg n-a devenit profesor; doar doua colege…

Aveam sistemul nostru de-a memora, cum ne indemna bunul simt :

Legea lui Arhimede in Maramures:
Un darab ciuflincat intr-o videre, solaneste din tarhetiu lui hapt atata cat o destalhatuit cand no fo ciuflincat!
Traducere:
darab=bucata
ciuflincat=scufundat
videre=galeata
tarheti=greutate
hapt=chiar
destalhatuit=impins
solaneste=inlocuieste

( luat de pe internet)

2. N-am simtit cã le pasa de ce vom deveni, in ce am putea excela; probabil aveau ceva punctaje dacã scoteau olimpici, deci pe unii-i chinuiau cu subiecte suplimentare…

Cel mai mult erau umiliti corigentii; le stricau vacantele, pãrintii cheltuiau…Nu stiu sã se fi dat bani; doar cãrute cu lemne …Erau corigente la discipline derizorii si atunci si acum: germana, rusa, latina…Derizorii pentru intelesul comun, pentru cererea pietii de munca.

Despre meditatii n-am auzit in acei ani; este vorba de anii de dinainte de 1970.

3. Dascalii nu aveau nici o zbatere economica, sociala, politica…Mai precis, nu lasau sa se intrevada asa ceva.

Totusi, imi amintesc de profesorul de matematica care m-a chemat sã-i tai lemne; avea copil mic, casa inchiriata era friguroasa si cu igrasie.

Sper ca actualele zbateri ale profesorilor sã aiba un impact pozitiv in raporturile cu elevii;  sã arate deschis, uman, ca le pasa (si) de preocuparile, intrebarile si viitorul tuturor tinerilor arondati… Ca sunt in aceeasi barca…Actualii elevi le vor (re)calcula peste un timp pensiile…

4. Un singur profesor avea incertitudini; restul detineau adevarul absolut, nu i-am vazut niciodata citind ceva de specialitate, nu ne indemnau sa citim nimic inafara programei...Acel profesor fusese ziarist; ziarist, deci propagandist comunist. Revenirea la catedrã era o degradare, era necajit, a trecut pe bãutura; inclusiv cu elevii de la internat, care ne gospodaream cum puteam…In discutiile la un pahar de ce se nimerea, profesorul ne povestea cã istoria ce ni se preda este falsificata;  rusii si celelalte popoare cu dictaturi  nu-i vor fi ajunge de americani nici in tehnica, nici in nivel de trai…; facea o altfel de politica…Ne-a indemnat sã citem revistele LUMEA si MAGAZIN ISTORIC; mi-au prins bine…

PS. Se va spune cã asa erau vremurile; este adevarat: nu erau permise abateri de la sabloanele stabilite. M-as fi asteptat ca, dupa 1989, cel putin profesorii de istorie si economie sã dea o erata…Au ales alta cale…Varianta: sefii lor, inspectorii, le-au trasat o alta cale….

Nu stiu cum s-ar putea da o rectificare la cele insusite neconform cu realitatea; cred cã profesorilor nici nu le vine sã creadã: au fost retinute mai temeinic teoriile false, decât cele reale, logice, de bun simt…

Masinile cu defectiuni la sistemul de directie sau frânare sunt rechemate in service…

Sub comunisti dascalii erau mai mult sprijiniti; nu zic mai respectati…Oamenii acelui sistem, vrând- nevrând, mai mult vrând, se asigurau cã odraslele lor invatã in conditii acceptabile…

In anii de dupa 1989 oamenii din sistemul puterii au libertatea si posibilitatea de a evita scoalile românesti, deci nu le pasa de ce se intampla.


16 răspunsuri to “Pareri despre dascali”

  1. Se întâmplă , nu prea des, ca doi sau mai mulți oamenii să se gândească la același tip de probleme. Astăzi voiam să scriu ceva despre școală.
    De fapt, mai degrabă, aș discuta. Adică -o expunere pe o asemenea temă mi se pare cam nepotrivită. Mă mai gândesc.
    Ce vreau să vă spun este că, avem , cumva, niște puncte de vedere asemănătoare în privința felului în care am învățat noi, fiind cam de aceeași vârstă, din câte îmi dau seama.
    Se făcea carte!!
    Și la oraș, dar și la sat. Se vede. Limpede.

    Eu am învățat undeva, aproape de București, așa că, de meditații, am auzit prin clasa a VII-a, când o colegă- nepoata felcerului-( am povestit experiența, o să caut postarea), deși abia venise în clasa noastră , pentru că aveam profesori foarte buni, mai ales, la limba română, înainte de examenul de admitere la liceu, unchiul ei a transferat-o chiar în orășelul unde era liceul. Pentru pregătire suplimentară.
    Am ocupat , deja, prea mult spațiu..lumea s-a schimbat.
    Și profesorii sunt alții. Nu pot vorbi despre ce vor, dacă au incertitudini, dacă îi interesează ce se întâmplă cu elevii. Este prea complicat totul.
    p.s.
    Putem continua dialogul cu musafirii dumneavoastră.

  2. Scuze! Am fost neatentă..
    Am comis un anacolut” o colegă…a fost transferată de unchiul ei”.

  3. E atata profunzime in scrierea aceasta si atat de multe lucruri de luat aminte… Am citit de doua ori, sa imi intre bine in cap. Sper ca si dascalii de astazi sa citeasca si sa traga niste concluzii.

  4. […] Daurel.Pareri despre dascali […]

  5. […] Daurel.Pareri despre dascali […]

  6. Este evident faptul ca in comunism dascalul se bucura de un mai mult respect.Aceasta si pentru faptul ca valorile societatii erau altele. Accentul pe educatie era mai solid, chiar daca educatia era deturnata ideologic. Astazi asistam la un colaps al statutului cadrului didactic si la o degradare a imaginii acestuia. Oricat de tare ma doare sa recunosc, trebuie sa o fac mentionand ca la acest proces de degradare a contribuit chiar dascalul. Atitudinea pasiva si resemnata a celor mai multi este de fapt o consecinta a unui statut neclar al acestuia. Si aceasta recunoastere o fac eu insumi ca profesor…

  7. Mirela said

    Manualele scolare, in prea multele si deosebitele lor variante, nu fac decat sa ingreuneze munca dascalilor si a elevilor. Eu sunt obligata sa o asist pe fiica mea la lectii tot mai des, cu toate ca e premianta, pentru ca SI gramatica limbii romane s-a schimbat, ceea ce mi se pare o absurditate …fara comentarii. Manualele sunt „gandite” haotic, informatia e prost distribuita, notiunile dau navala intr-o veselie, fara legatura intre ele si parca lipsite de sens…La geometrie un segment de dreapta nu mai e notat cu AB, devenind cu totul altceva …si exemplele pot continua. Cred ca aceste manuale nu sunt concepute de profesori, cel putin nu de profesorii care ar trebui sa le faca. La geografie nu se aduce harta in clasa, elevii habar n-au sa foloseasca globul pamantesc miniatural (noi aveam cate un glob pe fiecare banca), iar directorii, nemaiavand ore la clasa, pierd contactul cu munca de dascal si cu elevii, devenind NISTE manageri cu ifose si comportament dictatorial! (Dovada ca am deja o vechime de un an de cand am demisionat din postul de pofesor titular gr did I)
    Unde-s profesorii de alta data?! Sunt atat de rare exceptiile, azi…

  8. Eu aș zice că , deși programa și manualele nu sunt bune, profesorul adevărat, adică ,profesorul care știe carte, psihologie și pedagogie , dacă se respectă și-i respectă și pe copii, poate să fie un bun profesionist.
    După doi- trei ani de muncă la catedră, știi toate manualele pe dinafară.
    Chestiunea este că mulți, destul de mulți, devin sau ajung profesori, nu pentru că au chemare, nu pentru că le place, ci, pentru că se gândesc la o viață lejeră.
    Nu este deloc lejer să fii profesor- mă refer, categoric, la specialitatea mea.
    Dacă aș avea posibilitatea să fiu ministru, glumesc, desigur, ( domnul Daurel zicea că o va propune pe sora dumnealui) aș propune ca viitorii profesorii să susțină o probă obligatorie de vocație.
    Știu că mulți vorbesc de salarii. Peste tot, am întrebat-o pe ghida portugheză și mi-a confirmat, profesorii au salarii mai mici decât alții . La noi, salariile sunt dezastruoase. Dar nici muncă serioasă nu se face.
    Grevele? praf în ochi.
    Uitați-vă la unii lideri de sindicat ajunși funcționari în minister..

  9. daurel said

    @Incertitudini,desigur, trebuie puse in discutie toate problemele;
    mi se pare cam indecent sa se discute numai despre venituri…
    Cumva, ar trebui stabilita si vocatia didactica a aspirantilor …

    @Cati Lupascu, multumesc.

    @Pro Atitudine, am subliniat ca ma refer la profesorii de acum 40 de ani; …dintre care putini citesc bloguri; sigur sora-mea din Satu Mare…

    @Mirela, vai de copiii din familiile unde nu-i cine sa-i indrume pe scolari…
    Daca si in Cluj isi bat joc de scoala, ce sa zica cei din Jucu?…

  10. gabriela said

    Sunt asa de multe spus despre dascalii de azi. Sunt prost platiti, e adevarat, in comparatie cu munca pe care ar trebui sa o presteze. Dar sunt dezinteresati. Si ar fi la fel chiar daca ar fi bine platiti. M-a deranjat mereu santajul cu note in schimbul prezentei la meditatii, obraznicia de a pretinde cadouri parintilor. Obraznicia de a vorbi de sus parintilor, da a da exemple proaste de comportament elevilor, de a nu se instrui permanent, de a nu avea rabdare si aplecare pentru pedagogie.
    Mi-am iubit dascalii din scoala. Ii retin pe toti si ma intalnesc cu placere cu fiecare dintre ei. Daca dupa 25-30 de ani isi mai amintesc de mine si eu de ei, inteleg ca a insemnat ceva munca lor.

  11. daurel said

    @Gabriela, este o meserie vocationala; ca medicii, preotii…Parerea mea.

  12. Sunteţi curios să aflaţi şi alte păreri? Am să detaliez pe http://dictaturajustitiei.wordpress.com Am sentimentul că aţi vrut să politizaţi subiectul Poate mă înşel.

  13. Domnul premier Tăriceanu a fost cel care ne-a umilit cel mai profund. După ce le-a mărit salariile celorlalţi bugetari a găsit cu cale că, nu merită să aplice o lege votată de întreg parlamentul României. De ce ? Pentru că muncim prea puţine ore pe săptămână. Şi părinţii elevilor noştri gândesc că munca intelectuală este mult mai uşoară decât săpatul , de exemplu Ar mai fi multe de spus. .

    Eu l-am înţeles. Educaţia nu poate să devină un instrument coercitiv precum Poliţia, Procuratura, Justiţia, Armata şi Serviciile secrete. Din aceleaşi considerente aceştia beneficiază de PENSII SPECIALE.

    În 1990 am înţeles de ce comuniştii insistau şi ne obligau să îi promovăm pe elevii corigenţi. În decembrie 1989 ştiaţi că am fost ameninţaţi cu lipsirea de libertate dacă mai lăsăm elevi corigenţi? Conducerea ţării, oricare ar fi ea, are nevoie de persoane care, dacă li se spune că porcul zboară sau găina naşte puii , să creadă. Aceştia sunt mai uşor de manipulat.

  14. […] şi acum): Roxana, Karla, Geo, Carmen, Călin, Mirela, Cati, Rose, Aurora, Valentin, Diana, Cella, Daurel, Gabi, Gina, Camelia, Cristian, Cami, Vania, Caius, Oana, Onu, Ticke,  Dumitru, Deea, Cristian, […]

  15. daurel said

    @Dictatura…, bine ati venit!
    Se poate spune orice, in limitele decentei.

  16. Recent am dat peste blog-ul dvs. şi citiţi împreună . Am crezut ca ar comentează primul meu . Nu ştiu ce să spun , cu excepţia că îmi plăcea să citesc . Bun blog .

Lasă un răspuns

 
