Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Profesorii mei, profesorii altora

Posted by daurel pe 1 August 2010

Am scris cu drag despre unii dascali din primele opt clase.

N-am simtit niciodata vreo simpatie deosebita fata de profesorii mei din liceu; cred cã sunt nedrept, insã unii dintre ei n-au fost demni, iar ceilalti le-au acoperit porcãriile…Probabil din cauza acelui profesor care s-a casatorit cu o fosta eleva de-a lui, apoi din cauze obscure, a  determinat-o  sã  se sinucida cu furadan…In urma cu zeci de ani…

Poate si din cauza cã cei doi profesori pe care se baza familia mea imi puneau note mai mici decat ceilalti; este vorba de   istorie, geografie, stiinte sociale, biologie…; materii care imi plac si azi…  Notele contau enorm: aveam nevoie de bursa, deci de medii peste 8.50…Azi imi dau seama cã am urmat o facultate bazata pe matematica si fizica, numai din cauza cã profesorii acelor discipline m-au incurajat; incã nu-s convins cã au fãcut bine…

Trebuie sã recunosc obiectivitatea   profesoarei de româna, dna Tauf Doina, care a incercat pâna in ultimul moment sã-mi deschida ochii; mi-a spus ca orice facultate este mai buna decât politehnica; s-a adeverit dupa 40 de ani, cum este normal…

In ultimul timp am primit/ cumparat monografiile a doua licee celebre in mediul meu familial : Liceul din Brad (HD) si Colegiul National Mihai Eminescu din Satu Mare (Ed. CITADELA, Satu Mare, 2009). Voi povesti câte ceva despre  cel sãtmãrean. De peste 150 de ani acolo s-a predat (si) in limba româna; un timp a predat si marele om politic Vasile Lucaciu.

N-am absolvit liceul la Satu Mare, ci la Seini. In facultate, la Cluj, sãtmãrenii vorbeau mereu cu respect si consideratie despre profesorii lor de matematica si fizica  de la „Eminescu”. Colegii mei de facultate nu sunt amintiti in monografie; am retinut numele ambasadoarei actuale a Romaniei pe langa ONU, Simona Miculescu…Am gãsit putine povesti scrise de cãtre absolventi; ar fi cele scrise de Gheorghe Cosma, coautor al monografiei, si cele de mai jos…

M-a emotionat evocarea fãcuta de prof. Ovidiu T. Pop, pentru prietenul si colegul sau disparut, Todorescu Marius, nãscut la Alba Iulia in 1962; au inventat o sintagma: m.d. = matematician destept…

Despre Andrei Porolisseanu (n. 1931 Piscari, SM), fost director de liceu atât la Satu Mare cât si la Sibiu ( Lic. Gheorghe Lazar), a scris sotia acestuia, Lucia.

Dr. Miclãus Gheorghe (n. 1950 in Borlesti com. Pomi), fost director la ‘Eminescu”, aminteste cã  mai exista o monografie a liceului, aparuta  in 1994, cu ocazia sarbatoriri a 360 de ani ai asezãmântului numit azi colegiu…

Prof. Maiorescu Dan ( n. 1952 in Piscolt, SM) n-a gãsit pe cineva sã-i omagieze activitatea…

Nici bihoreanul Cavasi Gavril, care a predat matematica in liceul mentionat timp de 40 de ani( 1952-1992)…

Dupa partea istorica si de arhitectura, monografia enumera o multime de fosti absolventi realizati in toata lumea; nu-s sigur ca daca as fi absolvit acest liceu, m-as fi regasit printre somitati; mai degraba nu, cum nu se regasesc fostii mei colegi de facultate desopre care stiu ca au absolvit „la Eminescu”…

Cam asta este: fostii absolventi nu s-au inghesuit sã-si omagieze profesorii…Poate la o alta editie…

PS. Asta ma consoleaza cumva ca nu m-am facut profesor. Din aceste motive si altele asemanatoare ii voi trece pe cativa pe Wikipedia; mã gandesc la tatãl meu, la familia de profesori Gheorghe si Rozalia Cosma din Satu Mare, apoi un cumnat, fost profesor…

5 Răspunsuri to “Profesorii mei, profesorii altora”

  1. Nu sunt rare cazurile când un profesor, cu sau fără”știință”, schimbă viața multor copii.

  2. gabriela said

    Cand eram mica, mi-am dorit sa ma fac vanzatoare. Mi se parea deosebit de interesant. Apoi, toata adolescenta am vrut sa devin profesoara. Mi-a placut sa invat si sa ii invat pe altii. Am fost suplinitoare o scurta perioada, la o scoala generala. Mi-a placut dar era foarte obositor. Acum lucrez in vanzari, deci pana la urma, tot un fel de vanzatoare m-am facut.🙂 Sunt profesori care mi-au fost modele in viata. Dar am avut profesori cu caractere de tate la piata, invidiosi, rautaciosi si meschini. Au fost putini, ce-i drept. Pe cei mai multi, ii revad cu placere, de cate ori am ocazia.

  3. daurel said

    Am fost agent de vanzari intre 91-94 pe cont propriu; apoi, vreo 12 ani la patron; este o lume interesanta; am vazut cresteri, descresteri, falimente…
    Despre profesori, preoti si politisti se pot povesti multe;politicienii sunt alunecosi, greu de fixat…

  4. Cristina Rus said

    M-ati putea ajuta din monografia liceului Eminescu din Satu-Mare cu acel fragment despre care spuneti „M-a emotionat evocarea fãcuta de prof. Ovidiu T. Pop, pentru prietenul si colegul sau disparut, Todorescu Marius, nãscut la Alba Iulia in 1962; au inventat o sintagma: m.d. = matematician destept…”? Profesorul Todorescu Marius este cel care mi-a deschis drumul spre matematica…mi-as dori nespus sa citesc acea evocare. Va multumesc anticipat!

  5. daurel said

    Nu mai am nicio carte. Am avut 5 buc. pentru a le distribui la bucuresteni; m-a ajutat dr. Verdes Liviu, fost sef de sectie la Spitalul Militar Central.

Lasă un răspuns

 
