Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Martisoare pentru Cinderella

Posted by daurel pe 25 Februarie 2010

Mãrtisoarele trebuie sã fie ecologice; regret cã nu mi-a trecut si mie prin cap…Unii spun cã si pânã acum erau reciclabile…; de la un an la altul…Profit de ocazie pentru a evoca  biografii deosebite…

O cunosc pe Doamna R de aproape 40 de ani, dar a ascuns cu delicatete amãnuntul cu mãrtisoarele … Despre inedita colectie  am  am aflat de la Tanti Ani, care la o anumita vârsta spunea mai multe decât era stabilit.

Doamna R face parte din familiile prigonite de comunisti. Mai stiu indeaprope vreo zece biografii de „dusmani” ai poporului. Intr-o perioadã pãcãtuiam considerând cã „povestile” lor se aseamana…Nu se aseamãna, sunt unicate, si nici o poveste de acest fel  nu s-a terminat…

Tanti Ani nu mai este, insa povestea ei merge mai departe; merg mai departe si povestile spuse de ea; eu le cred pe toate.  Deci si   cã  a fost o perioada in slujba Marucãi Cantacuzino, cã a vãzut-o când  si-a dat foc  deoarece o pãrãsise Nae Ionescu…

Tanti Ani   preluat-o pe Cindy (Doamna R) dupã ce Maruca, cam parlitã si ofilitã,  l-a acceptat pe Enescu si a plecat la Paris…Cindy avea vreo 12 ani când tatãl sãu, aviator decorat in rãzboi, a fost arestat si executat la Jilava. Mama si bunica fetitei erau la Paris si nu s-au mai intors; se pare cã au murit cu zile…Cindy a fost exmatriculatã din scoala de arte plastice, dar fiind preluatã cu tutela de cãtre Tanti Ani, care devenise femeie de serviciu la un spital,  a intrat la o scoalã sanitarã. Trebuie sã spun cã, bona era sãsoaicã, vorbea si franceza, nu s-a cãsãtorit niciodatã, avea carte de muncã si origine sociala acceptabilã. Dupa un timp a primit o garsonierã de la statul comunist. Cindy, ajunsã  asistentã medicalã, probabil avea o personalitate mai deosebitã, din moment ce, de dragul ei, un tânãr medic a renuntat la cariera universitara. Era Domnul R, specializat in medicina legala sub tutela directa a  lui Mina Minovici.

Dupã cãsãtorie s-a (re)descoperit cã Cindy provine dintr-o familie de dusmani ai poporului, deci Domnul R  ar putea transmite studentilor ceva subversiv…; a rãmas cercetator. De la Domnul R, fiu de colonel ardelean  format in Austria si acceptat dupa 1918 in Armata Românã, am aflat multe adevãruri despre istoria românilor…Domnul R se nãscuse  in Basarabia, unde tatal lui era detasat cu treburi militare…Oricum, Domnul R vazuse multe, stia multe, se informa continuu… Avea si  darul  comunicarii, bucuria comunicarii… Cum este acum, la sfarsit de februarie,  fãceam o vizita familiei R pentru a duce mãrtisoare. Acolo am cunoscut-o pe Tanti Ani, pe doamna colonel R, fosti detinuti politici, spiritisti, ozenisti…O lume paralelã cu societatea comunista multilateral prostitã… Mãrtisorul era un prilej de cadouri-surprizã intre adulti; eu nu prindeam finalul, mã retrageam devreme; aveam copiii mici, mergeam zilnic la serviciu…

Se pare cã primul mãrtisor primit de Cindy de la Domnul R era o brãtarã-lant de aur; in fiecare an primea un martisor care reproducea o altã carte de joc. Pânã la urmã le-am vãzut: sunt niste miniaturi din pietre  semipretioase montate in aur. Domnul R s-a stins dupã ce a oferit setul complet de mãrtisoare; l-au urmat soacra Doamnei R, apoi Tanti Ani, care se mutase deja la draga ei Cindy…Nu stiu exact momentul in care Doamna R a fost nevoitã sã vândã brãtara cu cãrti de joc…; imi convine sã cred cã in perioada când isi ingrijea fosta bona…

A mostenit garsoniera fostei bone…

28 răspunsuri to “Martisoare pentru Cinderella”

  1. Zamfir POP said

    Poveştile acestea vor deveni tot mai rare. Să le ascultăm şi consemnăm.

  2. emahategan said

    Cata dreptate aveti!Aceste povesti sunt unice!Si familia mea are o asemenea poveste.

  3. lucia.alexandru said

    Am avut o senzatie de deja vue,deja connue.Istorisirea dv.are un parfum anume..

  4. cristian said

    superba poveste; ma inspira sa dezvalui ca am avut sansa sa o cunosc pe nepoata lui Sextil Puscariu… poate voi scrie despre ea candva…

  5. sebra said

    „Domnul R s-a stins dupã ce a oferit setul complet de mãrtisoare”, asta chiar m-a emoţionat prin consecvenţa ideii.

  6. Mi-am amintit acum despre matusa mea preferat din Medias,o sasoaica care n-a fost casatorita niciodata deoarece logodnicul ei a murit in razboi,al doilea razboi.
    A fost foarte educata si a lucrat ca guvernanta intro familie care a plecat in Elvetia.
    Mai multe nu mai stiu,iar matusa mea a murit de foarte multi ani.
    Mi-e dor de ea.
    Frumoase povesti ne-ati spus.Frumoase si atat de triste.

  7. daurel said

    @Zamfir. Are si morala. @Ema. Trebuie spuse cum nu s-a mai spus…@Lucia. Exact de asta-mi era teama, dar stiu ca numai fericirile se aseamana…@Cristian. Inspiratia este 90%; restu-i gramatica…@Sebra. Unii se retrag in plina glorie…@Supravietuitor.Viata

  8. Aproape nepamanteana povestea, as fi putut zice, daca , pe scara mea n-ar fi locuit o persoana , care stingandu-se la 80 de ani, a luat cu ea o iubire de-o iarna. Se intampla in perioada de care ati vorbit.

  9. Onu Ionescu said

    @back,
    eeexxxtraordinar! ce duios, o fi singura care-a murit?ma faci sa-ti plang de mila!

  10. OI, ce te impiedica?

  11. Onu Ionescu said

    @Ini,
    gandul ca poate ai, ca pedagog, putin discernamant patriotic. si sa-mi pastrez lacrimile, curative sper, pt nevoiasii care au nevoie de ele;nu ti se pare ca tu, ca formator de caractere, trebuie sa ai o atitudine ferma, fata de manipularea basesciana?tot o parsivenie comunista?sau te incadrezi in multimea intelectuala, despre care manipulatorii lui, au spus ca pe el il sustin si voteaza intelectualii? nu-ti ajunge statutul de pedagog? trebuie sa t-il cumperi printr-un truc pregatit doar pt prosti?te-am citit putin, si mi s-aparut impotriva firii, comentariul tau. citeste-l pe George Radulescu- Motru, si invata sa te respecti ca roman, ca femeie si poate ca mama, cel mai uman merit!asta, ma impiedica,nesuferito!

  12. Nu-i asa ca a venit primavara si la voi? Sa va bucurati de flori, de copacii inmuguriti si de prietenii buni!
    Ca doar…. Dupa atata frig si ceata iar se-arata soarele…

  13. Petre said

    @ Onu: Iti admir vehementa, dar, nu ai impresia ca esti mult pe de laturi? Aici se comenteaza lucruri serioase. Despre Basescu se vorbeste la alta masa.

  14. Onu Ionescu said

    @back,iar pe Dunare,la Braila ta, frumoaso, s-au retras zapoarele. totu-i zambet si culoare; din senin de bucurie, simti, cum ceata-ncet,inceet, dispare. Bezele galatene,spre Craiese brailene!

  15. Onu Ionescu said

    @ asa-zis Petre, Daca -mi pricepi vehementa,ca n-am nevoie sa mi-o admiri, mergi inapoi,la masa de unde te-au trimis! ai dreptate, sunt pe de laturi mult, de masa propagandistilor tupeisti basescieni; daca a comercializa dramele inerente istoric, ale unor victime, care nu cred ca ar permite sa le fie mocirlite numele, in zoile basesciene,scuza-ma ai o grava suferinta; si altii au avut patimiri comuniste, dar bunul simt romanesc,nu le ingaduie, ca o minima moralia, sa nu prolifereze inapoierea tarii, prin prostirea celor slabi de inger.

  16. […] Daurel – 2 […]

  17. Onu Ionescu said

    @back,
    1. dintr-o eroare de enervare, s-a strecurat un nu,inutil; corect:sa prolifereze, si nu, „sa nu prolifereze”, din finele penultimului rand!
    2.back din comentariul post Petre, este adresat lui Cati!

  18. lala said

    povestea acesta cu martisoare are ceva deosebit, imi place!

  19. Draga domnule Ionescu. Fata de celelalte anotimpuri, primavara o simti sau nu. E ca si cu tineretea. Parerea mea.

  20. Onu Ionescu said

    @FRumoasa braileana,

    N-am contestat.Primavara este trezirea la viata, dupa lungul somn al iernii, simti cum totul reinvie! O bucurie inefabila, te cuprinde,toata fiinta surade, si nu-i vine-a crede. Ai spus un adevar vital; nu poti fi , nici in gluma, contrazisa! Dar, te rog,de ce domnule? la ce este necesara bariera stanjenitoare a conventionalismului?suntem intr-un spatiu ludic; sa-l folosim!
    Ai vazut cu cata naturalete, isi vorbesc cei mici?In concluzie, parerea mea, a ta, totuna.Sa le lasam sa se bucure,in naturaletea lor! Nu?

  21. Buna dimineta!!! Pentru Onu: (glumesc, fireste)- cu toata naturaletea, pot sa ma adresez cu „mai draga”? 🙂 🙂
    K am inteles mesajul, Onu.

  22. daurel said

    @Incertitudini.Multumesc! @Cati. A fost primavara intr-o dupa-amiaza… @Lala. Multumesc. Este de moda veche…

  23. Faina povestea. Parca ar fi o pagina de roman. Felicitari!

  24. daurel said

    @Giulia. Multumesc.

  25. […] spune: august 19, 2010 la 15:23 Am zis candva ceva despre Maruca in postarea https://daurel.wordpress.com/2010/02/25/martisoare-pentru-cinderella/ Se poate citi si; […]

  26. Mi-a plăcut la fel de mult povestea!
    M-a întristat, din nou, oiul .. cum sunt unii..

  27. CARMEN said

    povestea ta sa câstige, pentru ca prezinta frumoasa amintire a unui caz real! Parfum de Cenusareasa…

  28. N-am ce să fac, voi spune ce am mai spus: îmi place povestea; de data asta, Oi n-a reușit să mă mai supere, „las-l, Cati, să zică și el ce are pe suflet!”
    Chiar, ce-o fi având, că mărțișoare nu trimite…

Lasă un răspuns

 
