Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Parandãrãtul…

Posted by daurel pe 15 Februarie 2010

…este foarte greu de dovedit…Imi place cuvântul parandãrãt; sunã mai româneste decât spaga, mita, comision la negru…Probabil, este compus din „para” (ban)  si  „indãrãt”.

Sa nu credeti cã l-a inventat Mircea Badea;  este chiar de dinaintea comunismului…In  post-comunism  am cunoscut indeaproape  trei asemenea situatii.

Intr-o perioadã eram imputernicit in relatia cu furnizorul de telefonie mobila. Firma la care lucram avea trei abonamente, dar furnizorul stia, din investigatii proprii, cã suntem mai multi angajati. Am fost invitat oficial la o intâlnire la firma de telefonie, am completat niste chestionare, am fost omenit, iar in final am primit un telefon modern si promisiunea cã voi primi puncte de fidelitate. Desigur cã mi s-a sugerat sã-i abonez pe toti salariatii la ei. Restul sunt detalii…

Tot pe atunci, in urmã cu vreo zece ani, il ajutam pe un prieten constructor sã redacteze oferte si devize. Atunci am aflat cã, la contractele cu asociatiile de locatari,  la prezentarea ofertei de pret (unii) administratori intreabau care-i partea lor, adica parandãrãtul. Rezolvarea era rapidã: se majora pretul cu suma cerutã de administratorul imobilului. Acelasi constructor a câstigat o licitatie pentru o scoala comunalã; trebuia sã dea primarului si consilierilor jumatate din suma alocata, iar lucrarile sa le facã cu restul de bani…

In aceste zile aflãm cã sunt multi sefi  numiti politic, la diverse institutii, cu salarii de mii de euro. Existã suspiciunea cã  o parte din bani se intorc la partide; dacã-i asa, nu prea vãd care parlamentar ar avea interesul sã initieze ceva pentru  a scãdea acele salarii, ori sa angajeze profesionisti…

21 Răspunsuri to “Parandãrãtul…”

  1. Zamfir POP said

    Mai uşor cu para îndărăt că, poate, aud de un … para stas (adică: bani conform STAS!).

  2. Cuvantul asta l-am auzit in ultima perioada si habar n-aveam ce inseamna sau daca e o inventie de-a jurnalistilor.
    Suna atat de romaneste….
    Chestia cu devizele o stiu si eu din perioada cand lucram.Am vazut si am inteles cum se proceda.Se pot face multe invarteli cu devizele si fiecare are partea lui.
    Din fericire,nu toti fac smecherii,mai sunt si oameni corecti.

  3. cristian said

    e usor naiv, parerea mea, sa te joci la nivel de partid cu parandarat din lefuri de 10 mii de euro; in liga aia se joaca pe alte sume; parerea mea 🙂

  4. Geocer said

    De-aia se bat toti sa ajunga la ciolan : pentru astfel de smenuri. Si altele mult mai mari, bineinteles.

  5. CELLA said

    îndărătul paralei să nu stai, că te mănâncă porcii

  6. daurel said

    @Zamfir.Para STAS poate fi si paralel cu standardul…Nu?

  7. daurel said

    @Supravietuitor> Am zis, tactic si politic, UNII..Deci nu toti, ci „bonaparte” …

  8. daurel said

    @Cristian. Posibil…Daca mi-ar da 5000 le-as returna 3000…Incercam?

  9. daurel said

    @Geocer.Am postat mai mult pentru sustiatorii lui Boc, dar se pare ca nu ma citesc…

  10. daurel said

    @Cella. Buna completare! Chiar ca este vorba de oamenii din spatele salariilor de nemerit.

  11. lucia.alexandru said

    Sunteti optimisti.Parandaratul este regula,si nu exceptia in Romania.As putea spune ca fiecare partid politic a avut, sau are parandaratii ei.As plusa si as spune ca parandaratul este o forma de finantare a partidelor.

  12. daurel said

    2Lucia. Constat, cu sentimente contradictorii, ca nimeni nu ma condamna ca am fost mituit de o multinationala…

  13. lucia.alexandru said

    E o mare bucurie, sa constat ,ca sunt si exceptii 🙂

  14. Zamfir POP said

    Ce vrei să spui: e o ruşine să fii ne-mituit! Mi-e ruşine!

  15. daurel said

    @Zamfir. Eu spun ca este greu de probat mita…Rusinea-i alta tema…

  16. foarte nimerit exemplul cu asociatia de locatari – acum am inteles chiar si eu ce se intampla la scara mare – ”triunghiuri asemenea” 🙂

  17. daurel said

    @Strongvaleriana. Mie mi se par mai periculoase cele multe si marunte…

  18. […] https://daurel.wordpress.com/2010/02/15/parandaratul/ […]

  19. Mirela said

    Chiar dacă parandărătul este o chestiune românească, originală, neaoșă și ne putem lăuda că ”pe asta n-am luat-o, domne, de la nimeni”, treaba e absolut internațională. Vezi în fotbal, pe la anumite probe sportive JO, la Oscar…n-am cuvinte! Parandărăt, începe să-mi placă termenul, e fermecător. Termenul, nu (para)acțiunea!
    Sper că ți-a plăcut muzica destinată ascultării pe timp de primăvară, tânără încă…

  20. Para Stas- tare de tot!!

  21. daurel said

    @Incertitudini,
    am recitit tot si cred ca merita sa-l relansez; para-STAS cred ca ar fi in sensul de paralel, alaturi de norma…: nu cum zice Zamfir.

Lasă un răspuns

 
