Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Efectul razelor gamma

Posted by daurel pe 1 Februarie 2010

Nu mi-a   plãcut in mod special vreo materie  in scoalã…Cele mai multe imi produceau spaime; nici nu vreau sã mã gândesc la ele…Insa,  imi amintesc tot mai des de metodele  profesorului care mi-a facut inteligibile  câteva materii, incusiv coroziva chimie…Este vorba despre dirigintele  din perioada claselor V-VIII: Ionel Barbul, licentiat in muzica si teologie. In afarã de muzicã, dirigintele  preda si cunostinte agricole, deci avea in grija lotul scolar. In clasã sau pe lot am inteles unitãtile de mãsurare a suprafetelor, sistemul de greutati cu multiplii si submultiplii sãi, chimia azotului si carbonului in plante cu ajutorul fotosintezei…Nu mai amintesc despre fizica osmozei si capilaritate…Ne-a explicat mecanismul spãlãrii rufelor folosind lesia, o alcalie obtinuta numai din anumite cenusi de arbori; cenusa de pãducel (?) arde rufele… Normal, stiind toate acestea, si considerandu-le suficiente, nu am urmat nici chimia, nici agricultura …Spun cu toata rãspunderea cã, in urmatorii zece ani de studii nu mi-a folosit nici un alt  laborator mai mult decat lotul scolar si laboratorul aferent. Am inclus aici si stagiul militar de la Radna-Lipova, unde laboratoarele erau mai dotate decât la politehnica clujeana.
Atunci, in clasele ciclului doi, trebuia sã intervina o iluminare, o incurajare spre profesia potrivita, cea aducatoare de bucurii…Meseria in care nu obosesti si nu te plictisesti niciodata…Nu erau vremuri pentru gingãsii…Trebuia sã merg oriunde, numai sã nu ramân in sat; n-a rãmas nici un tînãr in sat…
Nu stiu dacã  acum se face orientare profesionala.
De ani de zile mã  gândesc, cu duiosie, la filmul „Efectul razelor gamma asupra crãitelor”. Ca piesa de teatru, in Romania, poate si aiurea, s-a pus accentul pe mizeria din mediile sãrace americane. Pentru mine aceasta capodopera a fost o exemplificare  cum invãtãmântul american incurajeaza talentul oricãrui tânãr; dã sanse fiecãruia sã acceada la fericire, cum bine se spune in constitutia lor…
PS. Am convingerea ca tinerii nevoiti sa concureze dur pentru burse aleg mai inspirati profesiile decat cei ce pot plati orice diploma…

18 Răspunsuri to “Efectul razelor gamma”

  1. Gina said

    Este mult prea frumoasa tema, pentru o ‘discutie’ la ora asta, dar esentiala este iluminarea.
    Stiu momentul in care am trait-o!!
    Cred ca este unic momentul in viata oricarui copil , care are parte de un profesor adevarat, in stare sa-l deschida. Cum se deschide un muguras.
    Sunt multe de spus..

  2. De-ar fi mai multi profesori ca domnul despre care povestiti,copiii ar iubi mai mult invatatura si ar ramane cu cunostintele dobandite pe bancile scolii.
    Din pacate,orientare profesionala nu se mai face,pacat ca scolile de arta si meserii nu prea mai exista decat cu numele.

  3. […] oferind, pentru claritate, şi-un preambul. În continuare, lepşuim pe Ilana, Gabriela Savitsky, Daurel, Noapteaiguanei şi Gigi […]

  4. lucia.alexandru said

    Minunat ,filmul!Realitatea romaneasca?Fenomenul Spiru Haret.

  5. mi-amintesc cu placere o astfel de perioada
    Hm, proful meu de romana – abia asteptam sa-nceapa ora !
    Cel de istorie – care ne explica cat de ”nebun” era Cezar cand trecea Rubiconul … parca-ar fi fost de fata !
    Profa de fizica care starnea curiozitatea unei clase intregi, explicand fenomene naturale intr-un limbaj accesibil varstei elevilor – ea vorbea, se suna de iesire si nimeni nu zicea nici pas, doar asculta – apoi se suna de intrare … spre nemultumirea clasei era intrerupta de urmatorul profesor ce-si intra in paine la alta materie
    Din pacate n-am facut decat doua trimestre la acea scoala !
    De multe ori m-am intrebat – cum mi-ar fi aratat viata daca nu m-as fi mutat la o alta scoala

    Cat de mult conteaza harul unui profesor !

  6. daurel said

    @Gina.Iluminarea poate veni la orice varsta…

  7. daurel said

    @Supravituitor. Sunt multe cunostinte turnate degeaba in mintea copiilor, iar cele folositoare sunt tratate superficial sau deloc.

  8. daurel said

    @Lucia.Tac toti; nici eu nu zic nimic, deoarece nu stiu cati cititori s-ar supara…

  9. daurel said

    @Strongvaleriana.Desigur, cunostintele trebuie duse mai departe, dezvoltate, dar nu cu teroare…Se pare ca unele state au gasit calea didactica…Problema banilor este peste tot…

  10. puteai sa pui la post-ul asta melodia lui puya – teoria furaciunii :-<

  11. lucia said

    De aia oi fi ajuns la spam…😦

  12. Gina said

    Iluminarea in situatia de care vorbim , pentru mine, a insemnat clipa in care am descoperit de ce trebuie sa invat. S-a intamplat sa fie la geometrie. Nu stiu cat mi-a folosit ca atare, momentul a fost extraordinar. Asta am vrut sa spun. Sigur ca iluminarea se poate intampla la orice varsta. Este altfel..
    Cat despre ce se intampla la scoala , putem discuta, nu am retineri, chiar daca apartin ‘ sistemului’, care nu-i ajuta nicicum pe copii sa se (ilumineze…

  13. Gina said

    (i)lumineze.

  14. daurel said

    @Baiatul Ciudat.Adica meseria se fura?

  15. daurel said

    @Lucia. SIGUR !

  16. daurel said

    @Gina. Cam jumatate dintre neamurile apropiate sunt in sistem. Programa si fondurile sunt inafara sistemului…

  17. sad, but true

  18. daurel said

    @Bogdan Barbieru. Bine ati venit! bine ziceti…

Lasă un răspuns

 
