Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Portìa

Posted by daurel pe 11 Decembrie 2009

Vreau sã scriu despre amprenta anturajului, companiei, gãstii…In Transilvania de  Nord se numeau gasca, banda, portìe…Mai nou  isi zic hoveri…  In postul Craciunului, mergeam in fiecare seara sã invãtãm colinde. Dascãlii ne urmãreau si ne urecheau…Minciuna acceptatã era ca mergem sã ne facem temele impreuna…Cel care ne invãta colindele era plãtit cu vin si ludãu (dovleac)…
Dacã tot am amintit despre teme, trebuie sã spun cã nimeni nu mergea cu temele la matematica nerezolvate; desigur cã le copiam unii de la altii, dar dacã nu ajungeai la rezultatul din carte era preferabil sã nu mergi a doua  zi la scoala…
Satul era emancipat incã dinainte de comunism; nu se purtau costume populare, nu erau hore, ci baluri cu valsuri, tangouri, shake…, iar la capãtul fiecarei reprize  muzica populara.
Din port disparusera si opincile; mândria erau cizmele de piele…Totusi, sub influienta gãstii,   am umblat si  cu opinci. Portìile se stabilizau din clasele primare, rãmânand pânã la insuratoare; uneori si dupã insuratoare. Intr-un mod ciudat, netraditional, portia mea cuprindea pe toti colegii de clasa. Alte clase aveau cel putin trei gãsti rivale: bicãutenii, cerdenii si bãltenii, ostrovenii…Neavand talentul muzical necesar, nu eram seful portiei; pentru cã nu mai traieste, il amintesc: Gheorghita Bãbãnu.  N-am o explicatie multumitoare in ceea ce priveste faptul ca majoritatea copiilor umblau cu opinci; probabil era criza de incaltaminte…Eu si inca vreo doi copiii mergeam la scoala incaltati cu cizme, dar seara la repetitii n-as fi plecat cu cizme nici batut!  M-ar fi aratat cu degetul, ar fi zis ca sunt ungur, neamt, hitlerist… Am umblat cu opinci pâna pe clasa a 4-a…Era un chin, dar moda-i moda!  Stiu cu precizie cum am renuntat toata gasca la opinci: ne-a venit un nou coleg de clasa si portie: Dudu Popii, Pop Iuliu, Dumnezeu sa-l odihneasca si pe el…Dudu venea din alt sat, aducea noul; nu cred ca a râs de tinuta cuiva, dar a devenit noul lider.
Am colindat si hãlãduit cu aceasta portie pânã  m-am insurat; cu o fata din alt sat…

10 Răspunsuri to “Portìa”

  1. cenanca said

    Ce frumos !O”portie” de copilarie!Cred ca si in partea de nord a Trasilvaniei ,portia=o parte.
    Nu stiu daca la noi s-a umblat in opinci.Imi amintesc doar ca eu purtam ce ramanea de la surorile mai mari!

  2. daurel said

    @Cenanca.Da; portie, de la parte parte. Imbracaminte, incaltaminte noi…Ce vise colorate!

  3. cristian said

    mi-a placut tare mult aroma povestii…

  4. CELLA said

    mi-ai (re)amintit de ‘o vreme’ cînd ‘purtam’ opinci(din piele, adevărate minuni manuale de ‘găsit’ greu la ‘artizanat’ehe…), ii şi fuste lungi… băieţii, iarna, sumane… făcuserăm prăpăd prin lădoaiele bunicilor, la teatru eram precum nişte ansambluri populare:)
    era power flower😉
    altă vreme? alte culori? alţi noi?
    doar NOI! ce anturaj, companie, gaşcă…
    şi ce mult şi frumos ne iubeam… colindele noastre erau doar împreună şi peste tot şi toţi erau sărbătoare
    poate doar mi se pare(?)
    nu, nu sunt una dintre alea… nostalgică de…
    dar… îmi dor colindele de atunci… în copiii care azi îi aştept… cu mere şi nuci(?)
    -da’bani nu ai să ne dai? … Steaua sus răsare…

  5. Lady A said

    @Daurel
    Ca o taina mare… frumusetea copilariei de altadata!

  6. sebra said

    Frumos…ca toate amintirile copilăriei…

  7. daurel said

    @Criatian. Dovleac copt si vin…Plus ca eram urmariti de dascali!

  8. daurel said

    @Cella.Eu am colindat exclusiv in satul natal vreo cinsprezece ani fara intrerupere…In urmatorii treizeci si cinci, in oras, n-am mai colindat…P.S. Hrusca colinda exact ca in satul meu, desi Maramuresul este la vreo cincizeci de KM…

  9. daurel said

    @Lady. Cred ca adultii de atunci, parintii nostri, erau mai aplicati, aplecati asupra educatiei.

  10. daurel said

    @Sebra.Existau si spaime, dar nu vreau, nu doresc sa vreau sa le evoc.

Lasă un răspuns

 
