Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

La hram, in rând cu lumea

Posted by daurel pe 7 Septembrie 2009

Ieri am fost invitat la hramul de Sfanta Maria Mica in comuna natala din nord- vest.

Desigur, in primul rând este evenimentul religios, dar si o buna ocazie de-a intalni rudele si de-a  improspata relatii de tot felul.  Localnicii invita insistent oaspeti, deoarece este o mandrie ca fiecare familie sa primeasca pe cineva. Cat mai multi; cunoscuti si mai putin cunoscuti.

Este rusinos  sa  fie porti  inchise, insa la fel de neplacut este cand, pe portile larg deschise de dimineata,  nu intrau in aceasta zi   „uspãtoi”.

Cu foarte multi ani in urma, tata era contrariat ca o familie necunoscuta lui, sosita cu o caruta cu cai frumosi si hamuri de calitate, rãmãsese neinvitata de nimeni dupa liturghie. Ne-a lasat pe noi cu oaspetii, si a plecat sa-i caute;  nu i-a mai gãsit…

Acum, mã refer la ultimii 30-40 de ani, oaspetii sosesc cu autoturisme. Inca de pe vremea comunistilor, „masina mica”   era un simbol ca proprietarul este in randul lumii.

In vremea comunistilor eu nu aveam masina mica, dar in curtea parinteasca se adunau suficiente masini;  se putea presupune ca si inginerul, plecat in cealalta margine de tara, are masina. Cei foarte apropiati mi-au sugerat sa nu spun ca n-am masina, ca unii se bucura de insuccesul meu, iar aceasta pata cade si pe restul familiei. Stiam eu ceva despre looser, dar credeam ca se aplica numai la poker.

Culmea este ca, si atunci, eu ma simteam realizat!  Si chiar eram. Tarziu, cand au aparut ginere, nepoti, nasi  si cuscri, am inteles ca lipsa masinii m-a facut sa  frecventez o societate foarte conservatoare: fara vizite reciproce la confidenti, fara excursii, fara schi, cu putina plaja…Multe filme, ceva carti, ceva teatru… si cozi la aprovizionare, deci socializare!

Nu din cauza masinii voi lipsi maine la hram, ci din cauza celor din jurul meu, care sunt in randul lumii, si trebuie asteptati la aeroport, cazati…Tot un fel de hram!

20 Răspunsuri to “La hram, in rând cu lumea”

  1. Andi said

    N-am mai fost la un hram de cand aveam 10 ani. Nu-mi pasa cine cu ce vine, insa ma bucuram grozav de sarbatoare. Totusi, parca imi amintesc niste rochii frumoase 😀

  2. daurel said

    @ Andi.Este un prilej de lustruire a imaginii. Era si bal, deci ocazii de maritat si insurat…

  3. Amare amintiri..Sau, depinde ce ai consumat inainte, miere sau otrava, ca poti deveni imun si la una si la alta de la un anumit grad de ingurgitare a Realului…Pai daca oamenii va apreciaza, invitandu-se, inseamna ca au trecut peste „handicapul”lipsei masinii…

  4. he he, se schimba vremurile … 🙂

  5. Paul Gabor said

    Deci „looserul” s-a simtit respins de catre lume… Societate fina, mon cher…

  6. octavpelin said

    Ce vremuri,imi aduc aminte cand eram copil mergeam la Teliuc-HD,la matusa mea Maria,ce fain era,trecut-au anii si au ramas amintirile ,o seara frumoasa 🙂

  7. calinhera said

    Un text foarte sensibil. Nu cred că voiai să auzi asta, suntem oameni maturi, seriosi, duri, ce naiba! În ceea ce mă priveste, sunt cu fundul în două luntrii. Îmi place să am masină, să sofez, Doamne ce-mi place!, dar îi privesc cu admiratie pe cei care n-au, care au ales să n-aibă. Mama mi-a zis mereu: masina e cel mai costisitor membru al familiei.

    @Octavpelin: Ce mică e lumea.

  8. daurel said

    @Maria Postu. Masina a fost o treapta; atunci nici nu am dat mare importanta…

  9. daurel said

    @Strongvaleriana. Numai sa se schibe in bine!

  10. daurel said

    @Paul Gabor. Atunci, sub comunisti,acolo in nord-vest era o societate numeroasa foarte „in rand cu lumea”; aveau bani si achizitionau tot ce se putea: video, apartamente proprietate, autoturisme, TV color…Vai de cei cu copii multi sau mai fara noroc…

  11. daurel said

    @Octavpelin.Asa se leaga povestile…O seara linistita!

  12. daurel said

    @Calinhera. Multumesc. Povestea cu masina a fost in vremea comunistilor. Aveti dreptate: ca pieton este mai umana viata…

  13. petre said

    de unde, de când, de la cine şi de ce trăieşi – revii periodic – cu obsesia că familia iniţială ar fi fost formal stângenită de inexistenţa – nefolosirea unui maşini proprii.

  14. cristian said

    ca pieton, dimpotriva, viata e mai periculoasa, pentru ca toti ceilalti au intrat in „randul lumii” si nu se mai uita pe unde merg…

  15. daurel said

    @Perte.Nu este obsesie, dar revin periodic asupra tendintei de uniformizare a scopurilor in viata. Am zis masina deoarece este mai usor de introdus in ecuatie.Cine din familie a fost stanjenit? Un var primar, dar nu m-a suparat;la sat asa trebuie sa fie, avea dreptate!

  16. daurel said

    @Cristian.Nu s-a comentat varianta agreata de mine: sa ai masina si sofer non stop la dispozitie…Ar trebui sa revin!

  17. snake said

    si eu am fost pe 15 august la un hram. dar nu mai era ca altadata. nu stiu cati sateni mai mergeau la biserica, cert e ca majoritatea veneau la hora in sat, doar sa asculte muzica populara ca de jucat n-aveau unde 😦

    pe strada am vazut o singura femeie imbracata in costum national traditional si-l purta cu mare fala. daca aveam aparatul foto la mine o imortalizam. cu siguranta ni se pierd obiceiurile, morala, rusinea si importam nesimtirea, tupeul, valentine’s day etc. ca deh! suntem europenizati! alte popoare ar vrea sa aiba istoria noastra, castelele noastre, iile noastre iar noi nu stim cum sa le aruncam mai repede la cos.

  18. daurel said

    @Snake. Ne vrem in randul lumii…Standardul il dau televiziunile.

  19. N-am avut astfel de ocazii decat dupa casatorie.Atunci am aflat ce este ruga in Banat.La fel si acolo ca in nord-vestul tarii,in plus,multa risipa la mancare.
    N-am mai fost acolo de cativa ani si nici nu-mi doresc sa merg in astfel de zile.
    Mi-e dor de sat si oamenii de acolo asa cum i-am cunoscut in zilele obisnuite,pacat ca multi nu mai sunt in viata. 😦

  20. daurel said

    @Supravietuitor. In sat merg mai mult la inmormantari; din pacate…

Lasă un răspuns

 
